PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Przychody netto branży noclegowej spadły o blisko 30 proc.

Przychody netto branży noclegowej spadły w ub. roku o blisko 30 proc. rdr - podaje w raporcie Instytut Turystyki SGTiH. Wartość rozpoczętych inwestycji w bazę noclegową i gastronomię w 2020 r., spadła o ponad 40 proc. w porównaniu do 2019 r.

  • Autor:PAP
  • 26 maj 2021 7:16
Przychody netto branży noclegowej spadły o blisko 30 proc.
fot.pixabay
REKLAMA

Jak czytamy w raporcie nt. wyników finansowych sektora "zakwaterowanie i gastronomia" w latach 2010-2020 za szacunkami GUS, w 2020 roku przychody netto ze sprzedaży towarów i usług przedsiębiorstw sektora bazy noclegowej i gastronomii wyniosły 11,3 mld zł i były niższe niż w 2019 roku o 4,8 mld zł tj. spadek o 29,5 proc. rdr.

W tym samym roku koszty sprzedaży wyniosły 12,1 mld zł i były niższe niż w 2019 roku o 2,6 mld zł tj. o 17,6 proc. - podano.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W raporcie przypomniano, również za GUS, że w ub. roku z bazy noclegowej skorzystało 15,6 mln turystów krajowych i 2,3 mln turystów zagranicznych.

Jak powiedział autor raportu dr Krzysztof Łopaciński z Instytutu Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa, po kilku latach wzrostu wynik finansowy netto przedsiębiorstw z sektora, w 2020 roku był ujemny i według badań GUS wyniósł ponad 0,9 mld złotych. Dodał, że o ile w III kwartale 2020 r. był dodatni i wyniósł ponad 0,3 mld zł, to w pozostałych był ujemny.

"Obserwując dane kwartalne w poprzednich latach i w roku 2020 należy spodziewać się, że po ujemnych wynikach finansowych w pierwszym półroczu 2021 roku drugie półrocze będzie podobne, lub nawet lepsze niż w latach 2018-2019" - ocenił.

Według eksperta, podobnie zachowywały się wskaźniki koniunktury gospodarczej, które GUS oblicza na podstawie prowadzonych co miesiąc badań opinii dyrektorów przedsiębiorstw z sektorach bazy noclegowej.

Jak podał, po bardzo negatywnych ocenach koniunktury w pierwszym kwartale 2020 roku i prawie równie złych w pierwszym kwartale 2021 r., w II kwartale bieżącego roku coraz więcej dyrektorów spodziewa się w kolejnych miesiącach zdecydowanej poprawy koniunktury. "Dotyczy to w pierwszym rzędzie poprawy koniunktury w zakładach gastronomicznych i nieco wolniejszej poprawy w bazie noclegowej" - zaznaczył.

"Spodziewamy się, że jeśli nie nastąpi kolejna fala pandemii to w 2022 roku sektor powróci na ścieżkę wzrostu przychodów i wyniku finansowego" - wskazał Łopaciński.

Ponadto wynika z raportu, że nakłady inwestycyjne w sektorze bazy noclegowej i gastronomii w 2020 roku wyniosły 793,3 mln zł i były niższe od nakładów w 2019 roku o 23,3 proc. "Były jednak podobne do nakładów w latach 2012-2017" - wskazano.

Dodano, że wartość kosztorysowa zadań inwestycyjnych rozpoczętych w 2020 roku wyniosła 400,7 mln zł i była niższa o 40,7 proc. od wartości inwestycji rozpoczętych w 2019 roku.

 

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przychody netto branży noclegowej spadły o blisko 30 proc.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.