Ponad 55 proc. mikro, małych i średnich firm zapowiada, że w tym roku podwyższy ceny swoim klientom, a 16 proc. deklaruje, że pozostanie przy dotychczasowych stawkach – wynika z badania Skaner MŚP. Najwięcej przedsiębiorstw chce zachować obecne ceny w transporcie, usługach i budownictwie.

- Przedsiębiorcy uzasadniają, że znaczącym powodem do podwyżek jest inflacja oraz to, "że tak robią inni".
- Zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą ceny nie tylko dlatego, że muszą, ale by więcej zarobić.
- Najczęściej podwyżki zapowiada transport.
Inflacja napędza podwyżki płac
"Drogi gaz i energię" jako przyczynę zmian cen przywołuje 43 proc. sektora MŚP, a 50 proc. mówi o rosnących kosztach pracy. Z kolei dla 51 proc. przedsiębiorstw podstawą wzrostu cen są drożejące komponenty, a dla ponad połowy powodem podwyżek jest inflacja - wskazali autorzy Skanera MŚP za I kw. przygotowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research.
Zgodnie z badaniem ponad 55 proc. mikro, małych i średnich firm zapowiada, że w tym roku podwyższy ceny swoim klientom, a 15 proc. informuje, że już to zrobiło. Natomiast 14 proc. mikro, małych i średnich podmiotów jeszcze się zastanawia, a 16 proc. deklaruje, że pozostanie przy dotychczasowych stawkach.
Najwięcej firm z niezmienionymi cenami chce wytrwać w transporcie, usługach i budownictwie (ponad jedna piąta). W przemyśle dalsze działanie bez zmian cennika rozważa 12 proc. przedsiębiorstw, a w handlu - 9 proc.
Główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski ocenił, że presja inflacyjna może okazać się zbyt silna. "Światełkiem w tunelu jest jednak fakt, że lutowy poziom inflacji ma stanowić jej szczyt, a w kolejnych miesiącach powinien rozpocząć się proces dezinflacji, czyli zmniejszenia dynamiki wzrostu cen" - stwierdził.
Te branże najczęściej zapowiadają podwyżki

KOMENTARZE (0)