Premia nie dla menedżera. Nie chcą odpowiadać za wyniki?

Badania pokazują, że prowizyjny system wynagrodzeń nie jest ceniony przez menedżerów. Dlaczego?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Premia nie dla menedżera. Nie chcą odpowiadać za wyniki?

Jak wynika z badania „Motywacje menedżerów 2015”, przeprowadzonego przez Bigram, Legg Mason i Wolters Kluwer, aż 69 proc. menedżerów za najważniejszy element motywacji finansowej uważa płacę zasadniczą. Co więcej, 71 proc. badanych preferuje wysokie wynagrodzenie zasadnicze kosztem niższego systemu prowizyjnego. Czyżby menedżerowie nie chcieli brać odpowiedzialność za efekty własnej pracy?

– Menedżerowie niewątpliwie odczuli skutki kryzysu, z którego obecnie wychodzimy. Często wyznaczone cele ze względu na sytuację gospodarczą były bardzo trudne do osiągnięcia, niezależnie od kompetencji. Menedżer oczywiście miał wpływ na wynik, ale sytuacja rynkowa mocno go ograniczała. Miało to przełożenie otrzymywane bonusy, a raczej ich brak lub ograniczenie – komentuje Katarzyna Ratajczyk, członek zarządu Bigram.

Jak podkreśla Ratajczyk wysoka płaca zasadnicza daje poczucie bezpieczeństwa. – Prowizja jest albo jej nie ma. Menedżerowie to z reguły osoby mające rodzinę, wobec której mają zobowiązania, do których często dochodzi kredyt we franku. Jeśli wysokość wynagrodzenia w dużej mierze zależy od prowizji, poczucie bezpieczeństwa zostaje zaburzone – dodaje.

O tym, jak bardzo menedżerowie cenią sobie poczucie bezpieczeństwa, świadczą również cenione benefity. Na pierwszym miejscy jest opieka medyczna (88 proc. wskazań), a na drugim (87 proc. wskazań) – samochód służbowy.

– Opieka medyczna i samochód słuzbowy to benefity, które zmniejszają koszty stałe. Mając firmowe auto, pracownik nie musi się martwić o koszty paliwa czy wydatki związane z utrzymaniem samochodu. Podobnie jest z opieką medyczną – ocenia Katarzyna Ratajczyk.

O negatywnym działaniu wysokiego systemu prowizyjnego mówi Robert Reinfuss, doradca biznesowy i prezes HRM Consulting, który twierdzi, że premie nie działają motywująco.

– Teorie motywacji w większości są zgodne. Jeżeli motywujemy kogoś pieniędzmi, to ta osoba przestaje interesować się treścią pracy i tym, co robi, a zaczyna się interesować jedynie najprostszym sposobem uzyskania pieniędzy. Czyli demotywujemy do pracy, ale motywujemy do uzyskania pieniędzy – mówi.

Co więcej Reinfuss zaznacza, że stosowanie systemu premiowego, owszem – stwarza presję na pracowników, aby ich wyniki były lepsze, ale również wywołuje presję na kadrę kierowniczą, zarządzającą, aby obniżała oczekiwania pracowników.

– Jeżeli oczekiwania się podnos,i to automatycznie obniża się szanse premiowe pracowników, czyli działa się na ich szkodę, a kierownicy tego nie chcą, więc stwarzają presję na firmę, właściciela, zarządzających, aby oczekiwane wyniki zaniżać. Powoduje to w dłuższej perspektywie wyhamowanie wzrostu produktywności. Likwidacja premii powoduje że produktywność natychmiast rośnie, bo nie ma już hamulców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.