Praca dziennikarzy. Ponad 60 proc. w przyszłości nie widzi siebie w tym zawodzie

Ponad połowa dziennikarzy (54 proc.) nie jest pewna swojej pracy w redakcji. Jedna trzecia uważa, że w przyszłości będą zarabiać mniej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca dziennikarzy. Ponad 60 proc. w przyszłości nie widzi siebie w tym zawodzie

  • Branżowy portal Press.pl opublikował wyniki ankiety PressInstitute badającej poziom satysfakcji i frustracji w pracy dziennikarskiej.
  • Wynika z niej, że dziennikarzy motywują do pracy nie zarobki, ale reakcje odbiorców.
  • Jednocześnie ponad 52 proc. rozważało w ciągu ostatniego roku zmianę zawodu. 

Jak wynika z ankiety, 67 proc. dziennikarzy uważa, że w obecnej pracy nie ma szans na awans. Co więcej, w tym środowisku panuje duża niepewność co do zatrudnienia. 54 proc. badanych przyznało, że nie są pewni swojej pracy w redakcji.

Jednocześnie ponad połowa w ciągu ostatniego roku rozważała zmianę redakcji (56 proc.) lub zmianę zawodu (53 proc.) w ogóle. Jednym z głównych powodów odejść są finanse. Obniżkę lub brak podwyżki jako powód odejścia wskazało 52 proc. badanych. 56 proc. z nich uważa, że ich pensja nie jest wysoka.

Zawód misja

Eksperci z PressInstitute zapytali co jest najważniejsze dla dziennikarzy. 53 proc z nich wskazało na poczucie misji dziennikarskiej. 40 proc. respondentów podało prestiż tego zawodu. 92 proc. dziennikarzy swoją pracę traktuje jako misję. 80 proc. badanych uważa, że ich praca jest ważna dla życia społecznego, a trzy czwarte – że pomaga ludziom. Jednocześnie jedynie 66 proc. z nich przyznaje, że jedynie czasami udaje im się zmienić otaczającą rzeczywistość.

fot. pixabay fot. pixabay

W ankiecie uwzględniono również pytania dotyczące tego, co motywuje i demotywuje dziennikarzy do pracy. Najwięcej z nich (77 proc.) wskazało, że głównym motywatorem są reakcje odbiorców. Na drugim znalazły się zarobki (44 proc.). Dobrą atmosferę w pracy wskazało 39 proc. dziennikarzy, a możliwość rozwoju 34 proc.

Z kolei aż 62 proc. dziennikarzy przyznało, że czynnikiem demotywującym jest dla nich coraz niższa jakość mediów oraz niskie zarobki (57 proc.).

Docenienie pracy

Z badania Press.pl dowiemy się, że 51 proc. dziennikarzy rzadko otrzymuje pochwały od swoich przełożonych, a 52 proc. nagrody lub premie. Jednocześnie 58 proc. badanych na pytanie o to, jak często spotkali się z krytyką przełożonego, wskazują, że jest to rzadkie zjawisko. Jeszcze rzadszym jest przyznawanie dziennikarzom kar finansowych - 97 proc. respondentów nigdy takiej nie dostało.

Dziennikarze zapytani zostali również o przyszłość mediów. 63 proc. z nich uważa, że za pięć i więcej lat media będą nadal miały odbiorców i reklamodawców (43 proc.). Jedna trzecia jest zdania, że w przyszłości w mediach nadal będą etaty (31 proc.). Co nie oznacza, że oni nadal będą przekazywać społeczeństwu najnowsze informacje. Aż 61 proc. badanych dziennikarzy nie wie, czy za trzy lata wciąż będą związani z branżą medialną. Tylko 30 proc. jest zdania, że dalej będzie z nią związana zawodowo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

yxyxy 2018-12-17 22:24:32

Nie ma pracy dla dziennikarzy, bo nikt już nie ogląda tv ani nie czyta gazet, a w internecie nie płacą.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.