- Jak wynika z badania do cyklicznego raportu dotyczącego preferencji i intencji zakupowych polskich konsumentów przed Świętami Bożego Narodzenia, autorstwa platformy analityczno-badawczej UCE Research i Grupy BLIX 81 proc. Polaków zamierza ograniczyć wydatki na świąteczne zakupy spożywcze, w ub. roku taki zamiar miało 45 proc. respondentów.
- W tym roku, tylko 11 proc. Polaków nie ma zamiaru oszczędzać na świątecznej żywności.
- Inne badanie, IBRiS dla "Rzeczpospolitej" pokazuje jednak, że boimy się inflacji i chcemy oszczędzać, to planowane ograniczenia wydatków nie będą duże.
Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, tegoroczny wynik, który pokazuje, że dwa razy więcej Polaków planuje w tym roku ograniczyć wydatki świąteczne, jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym. "Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia, ale nie tylko. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów" - zaznaczył.
Czytaj także: 10 potraw wigilijnych zamiast 12. W tym roku Święta będą droższe o 600 zł
Z raportu wynika, że w tym roku blisko co trzeci badany planuje przeznaczyć na zakupy spożywcze od 101 do 200 zł w przeliczeniu na jedną osobę. Kwotę od 201 do 300 zł planuje przeznaczyć na ten cel 17 proc. respondentów. Koszt 100 zł na osobę zadeklarowało 16 proc. ankietowanych, tyle samo osób nie potrafiło określić kwoty jaką wydadzą na spożywcze zakupy świąteczne. Co dziesiąty Polak zadeklarował wydatki na ten cel w kwocie od 301 do 400 zł, od 401 500 zł 7 proc. pytanych, a kwoty powyżej 500 zł planuje 6 proc. Polaków.
Polacy łowią promocje, niestety nie wszystkie są uczciwe
Niespełna 90 proc. ankietowanych zadeklarowało, że tegoroczne świąteczne zakupy spożywcze zrobi w promocjach (rok temu było to 82 proc.). Zaledwie 2 proc. postawi na ceny regularne, co dwudziesty respondent, że ta kwestia nie ma znaczenia.
"Do promocji Polacy są już tak mocno przyzwyczajeni, że właściwie bez obniżek czują, jakby przepłacali" - ocenił Lenkiewicz. Jak zaznaczył, sieci handlowe dobrze o tym wiedzą, dlatego już na początku grudnia umieszczają na okładkach swoich materiałów promocyjnych głównie produkty kojarzone ze świętami. "Oferując takie artykuły w okazyjnych cenach, chcą przyciągnąć klientów do sklepów na większe zakupy, a przy tym dobrze zarobić na całym koszyku. To doskonale przemyślana i sprawdzona strategia, która funkcjonuje na rynku od wielu lat" - wyjaśnił ekspert.
Czytaj także: Święta w czasie kryzysu - święta bez prezentów
W badaniu do raportu, 94 proc. Polaków zadeklarowało, że będzie kupować świąteczne produkty z listą zakupów. Tylko 4 proc. ankietowanych zapewniło, że nie zamierza tego praktykować. Zdaniem Lenkiewicza, lista zakupów zdecydowanie pomaga je zaplanować i trzymać się ustalonego budżetu. "Pozwala także na porównanie oferty i korzystne planowanie wizyt w poszczególnych sklepach" - dodał.
Badanie na potrzeby raportu, zostało przeprowadzone w pierwszych dniach grudnia br. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1105 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.
Na święta wydatki będą mniejsze, ale tylko trochę
Inne badanie, IBRiS dla "Rzeczpospolitej" pokazuje jednak, że choć boimy się inflacji i chcemy oszczędzać, to planowane ograniczenia wydatków nie będą duże.
Według sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej" przeciętny wydatek rodziny na zakupy świąteczne w tym roku wyniesie nieco ponad 1235 złotych. "To mniej niż przed rokiem, ale, jak zwracają uwagę autorzy badania, mimo że tegoroczne Boże Narodzenie upłynie w cieniu inflacji, to wydatki, w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszą się tylko nieznacznie" - czytamy w dzienniku.
"W tym roku wydatki świąteczne będą o 3,3 proc. mniejsze w stosunku do roku 2021. Wtedy przeciętną polską rodzinę Boże Narodzenie kosztowało 1277,30 zł i kwota ta oznaczała spory, bo ponad 10-procentowy wzrost w odniesieniu do 2020 r." - podaje gazeta.
Jak wskazuje, większość tegorocznych wydatków - ponad 750 złotych - Polacy przeznaczą na prezenty. "Ponad 36 proc. ankietowanych deklaruje, że kupi je w internecie, a 17 proc. wybierze konkretny sklep (ale nie hiper czy supermarket lub dyskont)" - informuje "Rz".
"Jakie prezenty w tym roku będą cieszyły się największym powodzeniem? Podobnie jak w poprzednim przodować mają kosmetyki (ok. 36 proc. wskazań). Jednak 2022 rok to czas kupowania również ubrań (wzrost o 11 p.p.) i słodyczy (wzrost o 7 p.p.). Spadek popularności zanotowały za to książki (niespełna 2 p.p.) i zabawki (około 4 p.p.). Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden poważny wzrost zainteresowania, który dotyczy sprzętu elektronicznego - z 1 proc. w 2021 r. do niemal 12 proc. w 2022 r." - zwraca uwagę dziennik.
Sondaż zrealizowany przez IBRIS dla "Rz" przeprowadzono 3-4 grudnia 2022 r. metodą CATI na 1100-osobowej grupie respondentów.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
KOMENTARZE (0)