Nadal nie wszyscy Polacy słyszeli o PPK. Najgorzej wygląda sytuacja w małych firmach. Aż 40 proc. pracowników przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób deklaruje, że nie słyszało o programie. Co można zrobić, by poprawić sytuację, a Polacy zaczęli oszczędzać na emeryturę?
- Autor:jk
- •24 mar 2021 17:24

- Produktów emerytalnych w Polsce jest sporo - OFE, IKE, IKZE, PPE, PPK, OIPE.
- Z drugiej strony mnogość programów sprawia, że każdy może dobrać odpowiednie produkty, dopasowane do własnych potrzeb. Dzięki temu można również dotrzeć do szerzej liczby odbiorców.
- By jednak dotrzeć do polskich pracowników, trzeba postawić m.in. na edukację i dobrze przemyślaną komunikację.
Wiedza pracowników na temat Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) jest niewielka. Jak wynika z badania ADP, tylko 28 proc. pracowników dużych firm (zatrudniających od 250 do 500 osób) twierdzi, że ma bardzo dużą wiedzę dotyczącą PPK, a aż 55 proc. uważa, że ich wiedza jest niewielka. Najgorzej w tym zakresie poradziły sobie bardzo małe firmy. Aż 40 proc. pracowników przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób deklaruje, że nie słyszało o programie. Podobnego zdania jest ponad 35 proc. badanych pracujących w firmach o wielkości 55-99 osób.
Większą wiedzę dotyczącą programu PPK mają starsi pracownicy. Ponad 78 proc. pracowników w wieku 45-54 lata deklaruje, że słyszało o wprowadzanych zmianach związanych z system emerytalnym. Tego samego zdania jest 84 proc. badanych w wieku 55+. Najmniejszą świadomość mają z kolei pracownicy pokolenia Z, czyli z grupy wiekowej 18-24 lata - aż 42 proc. z nich nie słyszało o PPK.
O tym, co można zrobić, by poprawić sytuację rozmawiali eksperci podczas konferencji „OFE, IKE, IKZE, PPE, PPK, OIPE - nadchodzące zmiany na rynku emerytalnym i ich konsekwencje”, zorganizowanej przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami.
Małgorzata Barska, prezes NN Investment Partners TFI podkreśliła podczas debaty, że produktów emerytalnych jest dużo i przeciętny pracownik może się pogubić. Z drugiej strony mnogość programów sprawia, że każdy może dobrać odpowiednie produkty, dopasowane do własnych potrzeb. Dzięki temu można również dotrzeć do szerzej liczby odbiorców.
- W Polsce temat emerytur jest trudny. Zgubiliśmy zaufanie, dlatego w tej chwili ważne jest, aby dać trochę spokoju i ciszy produktom emerytalnym, żeby nie było dużo zmian. To one spowodowały, że straciliśmy jako społeczeństwo zaufanie do produktów emerytalnych - wskazała Małgorzata Barska. - To są bardzo dobre produkty i jak damy im czas, to sobie świetnie poradzą - dodała.


KOMENTARZE (5)