Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- Jak wynika z najnowszego badania ADP „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021”, w wyniku pandemii firmy na całym świecie musiały mierzyć się z problemami związanymi z realizacją listy płac.
- Dla 41 proc. ankietowanych w badaniu największy problem stanowiła niezawodność systemów płacowych.
- Lista płac to dokument, który potwierdza wypłacanie wynagrodzeń pracownikom zatrudnianym przez danego przedsiębiorcę na podstawie umowy o pracę.
Jak wynika z najnowszego badania ADP „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021”, w wyniku pandemii firmy na całym świecie musiały mierzyć się z problemami związanymi z realizacją listy płac.
8 na 10 firm w skali globalnej przyznaje, że ostatni czas stanowił dla nich wyzwanie. Dla 41 proc. ankietowanych największy problem stanowiła niezawodność systemów płacowych. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. dokładność wypłat pracowników (39 proc.) oraz terminowość wypłat (38 proc.). Ponadto, 75 proc. badanych na świecie organizacji przyznało, że w trakcie pandemii nie były w stanie w 100 proc. zarządzać swoją listą płac.
- W przypadku znacznej części rynku gwałtownie zmieniające się regulacje prawne czy brak kompatybilności pomiędzy systemami wyraźnie rzutowały na jakość i terminowość procesów płacowych. Nie da się również ukryć, że w ostatnim roku firmy musiały mierzyć się ze zwiększoną i nieplanowaną absencją pracowników. Dochodziło do sytuacji, w której z dnia na dzień z przedsiębiorstwa znikała znaczna część kompetencji i wiedzy, co było szczególnie istotne w kontekście terminowego naliczania płac i realizacji przelewów. To właśnie ten aspekt stanowił jedno z większych wyzwań dla większości polskich firm - komentuje Marcin Mika, director of growth & client success w ADP Polska.
Czym są listy płac
Lista płac to dokument, który potwierdza wypłacanie wynagrodzeń pracownikom zatrudnianym przez danego przedsiębiorcę na podstawie umowy o pracę. Na listach nie wyszczególnia się zarobków pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło.
Przepisy prawa nie regulują, co dokładnie powinno znaleźć się na liście płac w zakładzie pracy. Przyjmuje się, że powinny tam być następujące podstawowe elementy:
- pełna nazwa przedsiębiorstwa,
- nazwa listy płac,
- wskazanie okresu, którego sporządzona lista płac dotyczy,
- data sporządzenia dokumentu,
- data wypłaty wynagrodzeń,
- wyszczególnienie składników wynagrodzeń pracowników,
- własnoręczny podpis osoby, która odpowiadała za sporządzanie i zaakceptowanie listy płac,
- podpisy pracowników (dotyczy przypadków, gdy wynagrodzenie jest przekazywane pracownikom w gotówce).
W obowiązujących obecnie przepisach nie ma mowy o tym, aby tworzenie listy płac było obowiązkiem przedsiębiorców. A to jak pokazują badania ADP okazało się w czasach pandemicznych sporym błędem dla wielu pracodawców.
Optymalizacja, przejrzystość, elastyczność
Z danych ADP wynika, że firmy, które wdrożyły strategię globalnej listy płac (14 proc.) w pełni zintegrowaną z systemami HR i finansowymi, wskazują obecnie na mniejszą złożoność
i widoczną optymalizację kosztów. Dodatkowo – w trakcie pandemii – 73 proc. respondentów nie dysponowało danymi listy płac, które mogły wesprzeć strategiczny kierunek firmy, a 51 proc. miało ograniczone zaufanie do zgodności listy płac z przepisami, którą gwarantuje usługa globalnej listy płac.
Z analiz wynika także, że 61 proc. respondentów przekonało się, iż nie jest w stanie dostosować listy płac do spełnienia wielu potrzeb firmy w czasie pandemii. Ponadto, jedna trzecia (33 proc.) stwierdziła, że nie posiada systemu płacowego, który w przypadku kryzysu może obsłużyć ekspansję przedsiębiorstwa.
Gotowi na zmiany?
Firmy nauczone wydarzeniami minionego czasu coraz częściej wykazują gotowość do rozważenia outsourcingu całości lub większej części procesów listy płac – według analiz ADP, taka perspektywa dotyczy już 75 proc. przedsiębiorstw w skali globalnej. Mimo takiego podejścia, wciąż ponad 70 proc. firm odczuwa brak przygotowania do przyszłych turbulencji lub poważnych zmian regulacyjnych w tej płaszczyźnie. Najważniejszymi korzyściami oczekiwanymi od transformacji listy płac są natomiast: dostęp do większych możliwości raportowania i analiz (27 proc.) oraz integracja danych z listy płac
z innymi systemami firmowymi czy HR-owymi (26 proc.).
– Pandemia diametralnie zmieniła perspektywę polskich przedsiębiorców oraz wymusiła konieczność przemodelowania dotychczasowych procesów. Kluczowa stała się rosnąca potrzeba cyfryzacji oraz większa elastyczność w kwestii zatrudniania pracowników. Jednak ze względu na wciąż niestabilną sytuację rynkową oraz turbulencje związane z pandemią, znaczna część firm wstrzymała planowane inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Z tego też względu wiele przedsiębiorstw musi obecnie wybierać pomiędzy pozorną stabilnością finansową a rozwojem – wyjaśnia Mariusz Koczwara, sales director w ADP Polska.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)