• Raport Accenture „Getting to Equal: How Digital is Helping Close the Gender Gap at Work” wskazuje, że nowe technologie wspierają kobiety w walce o równość w środowisku pracy.
• Dzięki kompetencjom cyfrowym luka płacowa w krajach rozwiniętych ma zniknąć około 2040 roku.
Przepaść między kobietami i mężczyznami w środowisku biznesowym to stale aktualny temat. Brak równości w kwestii wynagrodzenia, awansów czy nawet w obszarze edukacji - studiów, kursów, certyfikatów - jest nadal bardzo widoczny.
Tymczasem z najnowszych analiz Accenture wynika, że duży wpływ na zmniejszanie różnic mają kompetencje cyfrowe, czyli biegłość w posługiwaniu się nowymi technologiami. Jak wskazują badania – im wyższe umiejętności cyfrowe u kobiet, tym większa równość płci w środowisku pracy. Studentki, absolwentki i specjalistki wykorzystują cyfrowe kompetencje do zdobycia przewagi w przygotowaniu do pracy, znalezienia zatrudnienia i postępów w karierze.
Jak prognozują badacze Accenture, przyśpieszenie tempa cyfryzacji przez ustawodawców i przedsiębiorstwa spowoduje, że kraje rozwinięte osiągną równość ok. 2040 roku, a rozwijające się – do 2060. Umiejętności swobodnego poruszania się po świecie technologii usuną też bariery powstrzymujące wiele kobiet od podjęcia pracy, pozwalając im na wykonywanie obowiązków z domu, za pomocą elastycznego czasu pracy.
– Kobiety stanowią ogromny, choć często niewykorzystany, potencjał firmy, oferując pracodawcom idealne proporcje między kompetencjami twardymi i miękkimi. Wspieranie kobiet w zdobywaniu umiejętności cyfrowych to zadanie dla sektora publicznego i prywatnego, które przyspieszy wyrównywanie sposobu traktowania pracowników ze względu na płeć – mówi Magdalena Sawicka, menedżer marketingu i komunikacji w Accenture.
Choć kompetencje cyfrowe pomagają kobietom rozwijać karierę, ich wpływ nie zmniejszył dysproporcji w traktowaniu kobiet i mężczyzn. Dotyczy to m.in. osób pracujących na stanowiskach kierowniczych czy nierówności płac. Mężczyźni w dalszym ciągu dominują pod względem zarobków w gospodarstwie domowym we wszystkich trzech badanych pokoleniach - Y (tzw. millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 1980-1995), generacji X (urodzeni w latach 1965–1979) i tzw. baby boomers (osoby urodzone w latach 1946–1964).
Taki stan rzeczy ulegnie jednak zmianie, ponieważ coraz więcej kobiet z generacji Y i pokolenia epoki cyfrowej odważnie rozwija swoją karierę i jest gotowa na objęcie kierowniczych stanowisk. Badania wykazały, że 49 proc. wszystkich kobiet pracujących i 56 proc. kobiet z pokolenia Millenials aspiruje do stanowisk menedżerskich.
Według wyników ankiety, 56 proc. specjalistek z tego pokolenia i ponad połowa wszystkich zatrudnionych kobiet uważa, że ma odpowiednie umiejętności do bycia liderem. Kompetencje cyfrowe pomagają im w szybszym rozwoju kariery, dlatego można się spodziewać, że napływ specjalistek na stanowiska menedżerskie będzie stopniowo wyrównywał dysproporcje w wynagrodzeniach.
Z najnowszego raportu Accenture wynika także, że kobiety mające taki sam poziom umiejętności cyfrowych co mężczyźni, osiągają zdecydowanie lepsze wyniki w nauce. Co więcej, potrafią lepiej wykorzystać nowe technologie do tego, by się dokształcać. Badania wykazały także, że kobiety lepiej wykorzystują kompetencje cyfrowe do poszukiwania pracy od mężczyzn, którzy charakteryzują się taką samą znajomością technologii.
W 16 spośród krajów objętych analizą panie uzyskały wyższy poziom wykształcenia, niż mężczyźni. Jednocześnie wskaźnik wyższego wykształcenia dla pracujących kobiet zwiększył się niemalże dwukrotnie w ciągu jednego pokolenia. Według wyników ankiety ponad połowa kobiet z generacji X uzyskała dyplom uczelni wyższej, w porównaniu do jedynie 27 proc. ich matek.
Co można zrobić?
– Istnieje wiele sposobów na zmniejszenie różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w miejscu pracy, jednak umiejętności wykorzystania technologii cyfrowych mogą nabrać szczególnego znaczenia. Nie chodzi tu tylko o samo korzystanie z technologii, ale o tworzenie nowych standardów wykonywania swoich obowiązków, zwłaszcza przez liderów. Kontakt z naszymi zespołami odbywa się już nie tylko poprzez tradycyjne spotkania, ale w dużej mierze oparty jest także na interakcji w sferze wirtualnej, chociażby poprzez dzielenie się informacjami w mediach społecznościowych – twierdzi Edyta Gałaszewska-Bogusz, zastępca dyrektora zarządzającego Accenture Operations Polska.
– Pomimo faktu, że równouprawnienie płci nie nastąpi z dnia na dzień, inwestycje w budowanie kompetencji cyfrowych wśród kobiet – poprzez edukację w miejscu pracy – pomagają przyśpieszyć postęp na każdym etapie kariery. Mamy w Accenture Operations przykłady matek, które czas urlopu macierzyńskiego chciały wykorzystać także na poszerzenie swoich kwalifikacji, co w wielu przypadkach doprowadziło do awansu w bardzo krótkim czasie po powrocie do pracy – dodaje.
*Badacze zebrali wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej w grudniu 2015 r. i styczniu 2016 r. wśród ponad 4900 zatrudnionych kobiet i mężczyzn w 31 krajach. Próba badawcza stanowiła równomierną reprezentację kobiet i mężczyzn z pokoleń: Millenium, X i baby boomers, na wszystkich poziomach zatrudnienia i w firmach różnej wielkości. Margines błędu dla całej próby wynosił około 1,4 procent.
KOMENTARZE (0)