PODZIEL SIĘ
Autor: Joanna Oreł
27 cze 2014 6:35
Jak wynika z raportu Grafton Recruitment "Raport: Świadczenia Pozapłacowe 2014 - oczekiwania a rzeczywistość", dodatkowe świadczenia motywują 41 proc. przebadanych pracowników (5. miejsce w zestawieniu) do wyboru lub zmiany miejsca pracy (niezmiennie na pierwszym miejscu jest wynagrodzenie - ok. 95 proc. ankietowanych). Najbardziej zainteresowane benefitami są osoby z sektora prawniczego, finansów i księgowości, kadr oraz sprzedaży i obsługi klienta.
Wśród mężczyzn najważniejszy jest dostęp do nowych technologii (aplikacje i urządzenia mobilne w pracy). Tak zadeklarował co trzeci ankietowany. Kobiety częściej wybierają karnety na basen i siłownię, kursy doszkalające, czy bilety do kina lub teatru (47 proc.).
Wspólnym mianownikiem jest to, że obie grupy najbardziej zainteresowane są dodatkowymi świadczeniami medycznymi.
– Chodzi o dofinansowanie rozszerzonej, prywatnej pomocy medycznej nie tylko dla pracownika, ale również dla jego najbliższej rodziny – wyjaśnia Paulina Kosin z Grafton Recruitment.
Kolejne świadczenie pozapłacowe, które najbardziej motywuje do pracy to karty sportowe. Zainteresowanie karnetami do ośrodków treningowych i klubów wskazało 42 proc. ankietowanych (według badań Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy 2012" było to wówczas ok. 36 proc. pracowników). Rośnie także zainteresowanie kursami językowymi oferowanymi przez pracodawców (34 proc.).
Jak na potrzeby pozapłacowe reagują firmy? Według tegorocznych badań ARC Rynek i Opinia „Potencjał rynku świadczeń pozapłacowych" pracodawcy na polskim rynku oferują średnio 4,8 różnego rodzaju świadczeń pozapłacowych. W tym celu rocznie na pracownika przeznaczają 726 zł. Jest to o 17 zł więcej niż przed rokiem.
– Z badań wynika, że do najpopularniejszych świadczeń niegotówkowych oferowanych w firmach należą dodatkowe szkolenia i kursy językowe, takiej odpowiedzi udzieliło 40 proc. przebadanych firm, popularnością cieszą się również bilety na imprezy kulturalne - 28 proc. wskazań i rozwiązania sportowo-rekreacyjne (17 proc.) – wylicza Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik Kategorii Motywacja Pracowników Sodexo Benefits and Rewards Services, na której zlecenie powstało badanie ARC Rynek i Opinia.
Dodatkowymi motywatorami dla pracowników według raportu "Raport: Świadczenia Pozapłacowe 2014 - oczekiwania a rzeczywistość" są: samochód służbowy i prywatna opieka stomatologiczna (ok. 30 proc. badanych); dofinansowanie dojazdów do pracy (ok. 25 proc.), czy dopłata do studiów (ok. 21 proc). Natomiast najniżej oceniane świadczenia pozapłacowe to m.in.: zniżki na produkty firmowe (niespełna 3 proc. zainteresowanych); telefon komórkowy do prywatnego użytku (ok. 8 proc.), czy wyjazdy integracyjne (9 proc.).
CZYTAJ DALEJ »
Co ciekawe, stosunkowo małym zainteresowaniem cieszą się świadczenia rodzinne typu przedszkole dla dziecka (tak odpowiedziało ok. 12 proc. badanych).
Okazuje się, że pracowników coraz bardziej motywują świadczenia pozapłacowe niematerialne takie, jak m.in. możliwość pracy zdalnej (tak odpowiedziało ok. 27 proc. ankietowanych) czy dodatkowe dni wolne (ok. 20 proc.).
– W związku z tym, bardzo istotnym wyznacznikiem rzetelnego pracodawcy jest dobra atmosfera w pracy, możliwość pracy zdalnej, elastyczny system pracy, dodatkowe dni wolne, czy prestiż i wizerunek firmy. Najefektywniejszym sposobem konstruowania polityki HR w tym zakresie jest umiejętne łączenie świadczeń pozapłacowych materialnych i niematerialnych, tak aby odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby pracowników – komentuje Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.
W ślad za zmianą oczekiwań w zależności od płci oraz rodzaju wykonywanego zawodu, pracodawcy coraz częściej personalizują oferowane benefity. Zgodnie z badaniem ARC Rynek i Opinia od 2011 do 2013 o 8 proc. (z 15 na 23) wzrosła liczba przedsiębiorstw, w których podwładni mają swobodę wyboru świadczeń.
Pracownicy fizyczni najbardziej zainteresowani są karnetami sportowymi i ubezpieczeniami emerytalnymi, asystenci i stażyści wybierają kursy językowe oraz dodatkowe dni wolne, a kadra kierownicza i dyrektorzy najbardziej zadowoleni są z samochodów służbowych, możliwości pracy zdalnej i prywatnej opieki stomatologicznej.
– Trendy panujące na rynku świadczeń pozapłacowych pokazują, że systemy motywacyjne sukcesywnie podążają w kierunku indywidualnych potrzeb pracowników. Dlatego, tak popularnym rozwiązaniem są systemy abonamentowe stanowiące odpowiedź na zróżnicowane oczekiwania podwładnych – ocenia Palikowski.
Karty abonamentowe szybko zyskują na popularności i równie szybko mnożą się ich rodzaje - od kart sportowo-rekreacyjnych, restauracyjnych, kulturalnych, po karty beauty przeznaczone dla kobiet.
– Planując politykę świadczeń pozapłacowych warto pamiętać o takim doborze pakietu dla pracowników, który nie tylko skutecznie wpłynie na wzrost motywacji kadry, ale będzie też spójny z długofalową polityką HR firmy – dodaje Palikowski.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Podobał się artykuł? Podziel się!