PARTNER PORTALU partner portalu

Jak przeprowadzać ocenę kompetencji, aby wyniki nie wylądowały w koszu?

W wielu firmach standardem staje się wymóg przeprowadzania oceny kompetencji pracowników. Nic dziwnego - jest to świetny sposób na sprawdzenie czy pracownicy posiadają odpowiednie kompetencje niezbędne do realizacji strategii i celów biznesowych przedsiębiorstwa. Ocena taka jest punktem wyjścia do zarządzania talentami i rozwojem pracowników.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak przeprowadzać ocenę kompetencji, aby wyniki nie wylądowały w koszu?

Zyskują na tym nie tylko pracownicy, ale i cała firma. Kluczem do sukcesu jest jednak przeprowadzenie tej oceny skutecznie. Niestety, często zdarza się tak, że po zakończeniu wieloetapowego procesu oceny z zebranych wyników… nic nie wynika. Jak więc do tego się zabrać, aby nasza praca nie poszła na marne?

Miej świadomość, że to długofalowy proces

Wcale nie chcemy w ten sposób zniechęcać do przeprowadzania oceny. Wręcz przeciwnie – jest to podstawa nowocześnie zarządzanego przedsiębiorstwa, która pozwala na poznanie i odpowiedzialne wykorzystanie mocnych stron pracowników co ma wpływ na działalność całej firmy. Myśląc jednak o ocenie kompetencji jako o jednorazowym wydarzeniu popełniamy błąd. Powinniśmy raczej myśleć o długofalowym, wieloletnim procesie zarządzania kompetencjami i rozwojem pracowników. Inaczej utracimy większość efektów, które może dać nam ocena kompetencji. chcesz ocenić.

Przede wszystkim – zastanów się, co i po co chcesz ocenić

Wbrew pozorom, nie jest to tak oczywiste. Wiele firm wymaga przeprowadzania regularnych ocen pracowniczych, jednak często nie do końca znany jest cel tego procesu. Musimy sobie uzmysłowić, jakie są cele strategiczne firmy i na jakich polach firma niedomaga. Trzeba dokładnie przeanalizować sytuację firmy i zastanowić się, co należy zmienić, aby osiągać lepsze wyniki. Jeśli większość czynników obniżających wyniki wskazuje na efekty działań pracowników, jest to idealny moment, by przeprowadzić ocenę pracowniczą.

Musimy znać dokładnie wymagania co do kompetencji i kwalifikacji pracowników na poszczególnych stanowiskach. Niektóre firmy poprzestają na 2 profilach kompetencyjnych: pracownika i managera. Inne, zależnie od potrzeb, tworzą indywidualne profile dla każdego stanowiska. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak dokładnie ma wyglądać nasz proces oceny, warto zasięgnąć pomocy doświadczonych fachowców przeprowadzających oceny kompetencji w firmach.

Rozmawiaj

Należy jasno przedstawić cel procesu oceny – nie powinno być to stresujące wydarzenie, które kreśliłoby w głowach pracowników widmo masowych zwolnień. Przedstawiaj pozytywne efekty procesu oceny i ich wpływ na rozwój pracowników i firmy. Objaśniaj poszczególne etapy procesu i ich znaczenie. Nie szczędź czasu na edukowanie managerów - to ich działania wpłyną na ostateczny przebieg procesu. Stawiaj na rzetelność, bezstronność i przejrzystość ich działań. Ucz rozmów oceniających i budowania indywidualnych planów rozwoju pracownika. Odpowiednie nastawienie pracowników jest kluczem do efektywnego przeprowadzenia procesu oceny.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.