×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Płaca minimalna w transporcie drogowym? Już wkrótce będą jednolite przepisy

  • Justyna Koc
    jk
  • Opublikowano: 7 lut 2019 18:35

Ponad 200 kontroli polskich przewoźników w państwach Wspólnoty odnotowało Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców przez cztery lata od momentu wprowadzenia pierwszej ustawy dotyczącej płacy minimalnej. Większość zakończyła się pouczeniem. Zważywszy na skalę operacji polskich przewoźników na Starym Kontynencie, działalność służb kontrolnych w tym zakresie była niewielka. Jaka jest obecnie praktyka naliczania płacy minimalnej oraz co zmieniło się w przepisach państw Europy Zachodniej w 2019 r.?

Płaca minimalna w transporcie drogowym? Już wkrótce będą jednolite przepisy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA
  • Pakiet Mobilności uporządkuje zasady rozliczania płacy minimalnej obowiązujące na całym rynku europejskim.
  • Pracodawcy, którzy nie stosują się do obecnie obowiązujących zasad, mogą się liczyć z dopłatą nawet około 2 tys. zł przy założeniu wypłacania minimalnych diet.
  • Nie mają się czego obawiać pracodawcy, którzy obecnie w wynagrodzeniu dla kierowcy zawodowego uwzględniają płace minimalne krajów Unii Europejskiej i ujęli tę kwestię w swoich budżetach.

- Płaca minimalna w krajach Unii Europejskiej to jeden z najczęściej dyskutowanych tematów w parlamentach wielu państw naszego kontynentu. W 2015 roku wprowadzono MiLoG. Od lipca 2016 roku obowiązuje francuska ustawa Loi Macron. Z kolei od sierpnia 2016 roku polskie firmy transportowe mogą wykonywać przewozy drogowe na terenie Węgier bez konieczności posiadania przedstawiciela oraz zgłaszania kierowcy do rejestru pracowników delegowanych. Jak długo będą obowiązywać takie przepisy? Nie wiadomo, bo Węgry kilkakrotnie już zmieniały swoje zdanie w tej sprawie - mówi Łukasz Włoch z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

- Należy być uważnym również jeżdżąc po Holandii, gdyż tamtejszy rząd skonstruował dość skomplikowany system wynagradzania, uzależniając wysokość stawki od wieku kierowcy. Podobne rozwiązanie stosuje Austria, która płacę ściśle łączy ze stażem pracy i kwalifikacjami pracownika – dodaje ekspert.

W 2019 roku Francja, Austria i Holandia zdążyły już po raz kolejny podnieść wynagrodzenia minimalne, co zwiększyło koszty pracownicze dla branży transportowej. Dodatkowo Niemcy, w ramach rozporządzenia SvEV, zmieniły kwoty związane z wyżywieniem oraz wynagrodzeniem dla pracowników delegowanych.

– Nasz zachodni sąsiad już od lat pozostaje najczęstszym kierunkiem wyjazdów polskich kierowców, to około 30 proc. wszystkich transportów. Mimo że nowe stawki dopłat wydają się być niskie, to z uwagi na systematyczność w podnoszeniu wysokości tych świadczeń, przedsiębiorcy rozliczający MiLoG, mogą odczuć tę podwyżkę. Dotknie ona zwłaszcza firmy z dużą flotą pojazdów – wyjaśnia Kamil Wolański z OCRK.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Płaca minimalna w transporcie drogowym? Już wkrótce będą jednolite przepisy
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Kierowca 2019-02-09 10:38:53

    Witam i co z tego ,że kierowca międzynarodowy zarabia od 6-8tyś.zł. W tym 2.5 podstawy reszta tz diety które nie są brane pod uwagę w banku chcąc zaciągnąć kredyt

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA