Brak kierowców ciężarówek zagrożeniem dla amerykańskiej gospodarki?

Amerykańska sieć sklepów detalicznych Walmart ogłosiła podwojenie wydatków, w celu utrzymania kierowców ciężarówek i przyciągnięcia do pracy nowych. Rezultat wcale nie jest pewny.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Brak kierowców ciężarówek zagrożeniem dla amerykańskiej gospodarki?

Każdego dnia Walmart musi dostarczać towary ze swoich centrów dystrybucji do 4700 sklepów. Jej flota liczy 6500 samochodów ciężarowych. Do ich obsługi potrzeba łącznie 7500 kierowców, lecz są wakaty.

„Od zaraz mogę zatrudnić kilkuset kierowców” - powiedział wiceprezes Tracy Rosser agencji Bloomberg.

Tymczasem na całym rynku w USA od dawna występuje brak wykwalifikowanych w tym zawodzie pracowników, szczególnie do jazdy międzystanowej, czyli na dalekich dystansach.

Według szacunków firmy analitycznej FTR Transportation Intelligence, w drugim kwartale amerykańskie firmy transportu drogowego zgłosiły potrzebę zatrudnienia rekordowej liczby kierowców – ponad 296,3 tys.

Dlatego Walmart chce przebić konkurencję oferowanymi warunkami płac. Już teraz nie są one złe.

Walmart zatrudnia tylko doświadczonych kierowców, tj. z co najmniej 30 miesięcznym stażem pracy, liczonym w ciągu trzech ostatnich lat. Za 21 dni pracy w miesiącu, mogą oni zarabiać do 86 tys. dolarów rocznie.

Obecnie oferuje dodatkowo premie do 1500 dolarów i skrócenie do miesiąca próbnego okresu zatrudnienia nowego kierowcy. Do ich pozyskania uruchamia specjalne telewizyjne spoty reklamowe.

Problem ma dwa szersze aspekty

Po pierwsze, rosnące wynagrodzenia kierowców i cen oleju napędowego, obok rosnącego popytu na transport, wywindowały koszty logistyki towarów na dalekie dystanse na poziom najwyższy od 10 lat. A to oznacza spadek marży, w przypadku Walmarta o 3/4 - podkreśla Bloomberg.

W USA również rośnie koszt frachtu drogowego, bo brakuje kierowców

Po drugie, zawód „starzeje się” – np. średni wiek kierowcy w Walmart wynosi 55 lat, firma liczy się z szybkim ubytkiem przechodzących na emeryturę. W całych Stanach w następnej dekadzie potrzeba będzie zatrudnić 898 nowych kierowców, po ok. 90 tys. rocznie.

„Jazda ciężarówką to nie tylko praca, lecz to styl życia, co jednak nie odpowiada każdemu” – skomentował Gary Mars, 15-letni weteran floty Walmart. „Całkiem szczerze, nikt nie chce już prowadzić ciężarówek. Ale musimy je mieć. Bez ciężarówek Ameryka stanie”.

Zawód kierowcy pozostaje w sferze marzeń wielu młodych Polaków?

Podobał się artykuł? Podziel się!
USA

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.