Amerykańska sieć sklepów detalicznych Walmart ogłosiła podwojenie wydatków, w celu utrzymania kierowców ciężarówek i przyciągnięcia do pracy nowych. Rezultat wcale nie jest pewny.
-
- •14 wrz 2018 11:26

Każdego dnia Walmart musi dostarczać towary ze swoich centrów dystrybucji do 4700 sklepów. Jej flota liczy 6500 samochodów ciężarowych. Do ich obsługi potrzeba łącznie 7500 kierowców, lecz są wakaty.
„Od zaraz mogę zatrudnić kilkuset kierowców” - powiedział wiceprezes Tracy Rosser agencji Bloomberg.
Tymczasem na całym rynku w USA od dawna występuje brak wykwalifikowanych w tym zawodzie pracowników, szczególnie do jazdy międzystanowej, czyli na dalekich dystansach.
Według szacunków firmy analitycznej FTR Transportation Intelligence, w drugim kwartale amerykańskie firmy transportu drogowego zgłosiły potrzebę zatrudnienia rekordowej liczby kierowców – ponad 296,3 tys.
Dlatego Walmart chce przebić konkurencję oferowanymi warunkami płac. Już teraz nie są one złe.
Walmart zatrudnia tylko doświadczonych kierowców, tj. z co najmniej 30 miesięcznym stażem pracy, liczonym w ciągu trzech ostatnich lat. Za 21 dni pracy w miesiącu, mogą oni zarabiać do 86 tys. dolarów rocznie.
Obecnie oferuje dodatkowo premie do 1500 dolarów i skrócenie do miesiąca próbnego okresu zatrudnienia nowego kierowcy. Do ich pozyskania uruchamia specjalne telewizyjne spoty reklamowe.
Problem ma dwa szersze aspekty
Po pierwsze, rosnące wynagrodzenia kierowców i cen oleju napędowego, obok rosnącego popytu na transport, wywindowały koszty logistyki towarów na dalekie dystanse na poziom najwyższy od 10 lat. A to oznacza spadek marży, w przypadku Walmarta o 3/4 - podkreśla Bloomberg.
W USA również rośnie koszt frachtu drogowego, bo brakuje kierowców
Po drugie, zawód „starzeje się” – np. średni wiek kierowcy w Walmart wynosi 55 lat, firma liczy się z szybkim ubytkiem przechodzących na emeryturę. W całych Stanach w następnej dekadzie potrzeba będzie zatrudnić 898 nowych kierowców, po ok. 90 tys. rocznie.
„Jazda ciężarówką to nie tylko praca, lecz to styl życia, co jednak nie odpowiada każdemu” – skomentował Gary Mars, 15-letni weteran floty Walmart. „Całkiem szczerze, nikt nie chce już prowadzić ciężarówek. Ale musimy je mieć. Bez ciężarówek Ameryka stanie”.
Zawód kierowcy pozostaje w sferze marzeń wielu młodych Polaków?


KOMENTARZE (2)