Benefity nie działają już na handlowców motywująco. Jak to zmienić?

Wynagrodzenie finansowe handlowców zależy od uzyskiwanych przez nich wyników. Oprócz stałych premii otrzymują liczne benefity. Sęk w tym, że stają się one dla nich powszednie i tracą moc motywacyjną.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Benefity nie działają już na handlowców motywująco. Jak to zmienić?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

22 lip 2013 8:00


- Wynika to z nieumiejętnego stosowania motywatorów. Według mnie bodziec motywujący finansowo np. premia, przestaje spełniać swoją funkcję, jeśli jest stosowany w systemie ciągłym. Pracownik zaczyna się do stałych benefitów przyzwyczajać i traktuje je nie jako bonus, ale jako pewnik, który mu się wręcz należy - mówi Sebastian Kukieła, project menedżer ds. handlowych.

Swoje wnioski opiera na badaniu, które przeprowadził wśród osób zatrudnionych w sektorze handlowym na południu Polski. 70 proc. jego respondentów stanowili mężczyźni, 30 proc. kobiety.

Choć 93 proc. pytanych twierdzi, że ma wiedzę, w jaki sposób są zbudowane zasady wynagradzania w ich organizacji, to 65 proc. z nich nie jest zadowolonych z tego, ile zarabia. W takim razie, co ich trzyma w danej firmie? Inne motywatory, do których szybko się przyzwyczajają.

Mariusz Głowacki, doradca z firmy Centrum Efektywności szacuje, że około 25 proc. handlowców w skali roku odchodzi z pracy. Szczególnie ci, którzy pracują w dynamicznie rozwijającym się środowisku handlowym, np. na Śląsku czy w Warszawie. Decyzjom o zmianie pracy sprzyja wciąż wysoka liczba ofert pracy dla handlowców.

- W II kw. 2013 r. w serwisie Pracuj.pl pracodawcy opublikowali 37 tys. 681 ofert pracy dla specjalistów w dziale handel i sprzedaż. To prawie o 8 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2012 r. - mówi Elżbieta Flasińska, do której należy portal Pracuj.pl.

Fakt, że handlowcy mogą przebierać w ofertach firm, w których większość stosuje podobne motywatory sprawia, że już na etapie szukania pracy, firma, która nie oferuje atrakcyjnego pakietu dodatków, może nie być interesująca. Benefity stały się bowiem podstawą.

W badaniu przeprowadzonym przez Sebastiana Kukiełę, najwięcej pracowników identyfikowało w swoich firmach takie benefity, jak: premie finansowe za osiągane efekty - 84 proc., szkolenia - 57 proc. (atrakcyjne szczególnie dla osób młodych, dla których ważny jest własny rozwój), nienormowany czas pracy i wysokie wynagrodzenie - 55 proc., awans i otrzymanie nagrody uznaniowej - 48 proc.

Pracownicy wymieniali również: nagrody rzeczowe i jubileuszowe, fundusz socjalny, dopłaty do wczasów, regularne podwyżki, prywatną opiekę medyczną i dodatkowy urlop.

Badani dodatkowo zostali zapytani o pozostałe motywatory występujące w ich organizacji, lecz bez konkretnego wskazania na samochód czy telefon służbowy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.