W niektórych aplikacjach dostaw jedzenia napiwki nie trafiają do pracowników

W przypadku niektórych aplikacji do zamawiania i dostarczania jedzenia w USA napiwki nie stanowią dodatkowego wynagrodzenia pracowników, a jedynie uzupełniają ich wynagrodzenie do kwoty podstawowej przewidzianej w umowie - podał w poniedziałek serwis The Verge.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

W niektórych aplikacjach dostaw jedzenia napiwki nie trafiają do pracowników

Jak donosi serwis, zgodnie z polityką DoorDash (najpopularniejsza aplikacji do zamawiania żywności w Stanach Zjednoczonych) choć w umowie widnieje zapis o wynagrodzeniu minimalnym, w rzeczywistości pracodawca pomniejsza wskazaną kwotę i uzupełnia ją napiwkami.

W DoorDash dostawca za każde zadanie otrzymuje kwotę minimalną, np. 6,85 dolara. Jeśli klient zdecyduje się zapłacić minimalny napiwek w wysokości 3 dolarów, nie dorzuca jednak kolejnych pieniędzy do wypłaty wykonawcy zlecenia. Pracownik ostatecznie wciąż otrzymuje 6,85 dolara, a 3 dolary napiwku pozwalają firmie zaoszczędzić na wypłacie. Ponadto ze względu na brak transparentności, pracownicy nie zawsze wiedzą, kiedy napiwek jest przekazywany.

W USA jest to powszechna praktyka - zauważył The Verge. Wcześniej w tym roku telewizyjna sieć informacyjna NBC News i dziennik "Los Angeles Times" upubliczniły, w jaki sposób Instacart i Amazon Flex wykorzystują napiwki do zarabiania na własnych pracownikach.

Rzecznik konsumenta określił wówczas takie praktyki jako "zupełnie nieuczciwe". Po głosach krytyki Instacart uchylił stosowane zasady i zobowiązał się do wstecznej rekompensaty na rzecz pracowników. DoorDash i Amazon Flex od tamtego czasu nie podjęły w tej sprawie żadnych działań - zauważył The Verge.

Serwis zwrócił też uwagę, że jeśli chodzi o sprawiedliwe traktowanie pracowników dostarczających żywność zamawianą przez aplikacje, poza nieuczciwym naliczaniem napiwków, pojawiają się również kwestie form zatrudnienia oraz praw i obowiązków, jakie się z nimi wiążą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.