PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Bez dobrego menedżera nie ma innowacji

PARTNER TEMATU TYGODNIA PARP

Przełomowe pomysły, gotowe wynalazki, fundusze czy zespół inżynierów to zasoby konieczne do tworzenia i rozwoju innowacji. Ale do wprawienia procesów innowacyjnych w ruch, nadania im właściwego tempa i kierunku, konieczny jest dobry menadżer. To on pełni kluczową rolę w podnoszeniu poziomu innowacyjności firm. Odpowiedzią na to jest program szkoleniowo-doradczy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, który przygotowuje pracowników do sprawnego wdrażania innowacyjnych procesów, produktów i usług w firmach. Zgłoszenia do drugiej edycji „Akademii Menadżera Innowacji” przyjmowane są do 20 lutego 2020 r.

Bez dobrego menedżera nie ma innowacji
Do wprawienia procesów innowacyjnych w ruch, nadania im właściwego tempa i kierunku, konieczny jest dobry menadżer. (Fot. Fotolia)
REKLAMA
  • Wiele posunięć tworzących innowacyjne środowisko pracy jest bezkosztowych - menedżerowie muszą jednak wiedzieć, jakie działania należy wdrożyć w firmie.
  • Jak zauważa dr Michał Jasieński, bez przekonania do innowacyjności kadr zarządzających nie uda się nic wskórać. Z kolei pracowników trzeba do tego ośmielić i stworzyć sytuację, w której ludzie będą nadawać na tej samej, kreatywnej, fali.
  • Firmom wciąż jednak brakuje operacyjnych umiejętności zarządzania projektem innowacyjnym.

Innowacyjne produkty i metody produkcji to szansa na wyprzedzenie konkurencji, zdobycie nowych rynków i zwiększenie zysków. Tymczasem zgodnie z „Monitoringiem innowacyjności polskich przedsiębiorstw” przygotowanym przez PARP, w latach 2016-2018 35,8 proc. firm było aktywnych innowacyjnie (wprowadziły lub próbowały wprowadzić przynajmniej jedną innowację dowolnego typu). Dla porównania, w pierwszej edycji badania udział ten wynosił 32,3 proc.

Natomiast 32,4 proc. firm można określić jako innowacyjne, co oznacza, że wprowadziły przynajmniej jedną innowację. W pierwszej edycji badania odsetek ten wynosił 30,1 proc.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Menadżerowie pionierami zmian

Do rozwoju innowacyjnych firm potrzebni są menadżerowie posiadający wysokie kompetencje z zakresu kształtowania kultury innowacyjnej w firmie, organizacji pracy i zarządzania ryzykiem oraz całym cyklem innowacyjnym. Przełomowe pomysły, gotowe wynalazki, fundusze, zespół pracowników są zasobami koniecznymi do tworzenia i rozwoju innowacji, ale do wprawienia procesów innowacyjnych w ruch, nadania im właściwego tempa i kierunku, konieczny jest dobry menadżer. To on pełni kluczową rolę w podnoszeniu innowacyjności firm.

- Bez przekonania do innowacyjności kadr zarządzających, nie uda się nic wskórać. A pracowników trzeba do tego ośmielić i stworzyć sytuację, w której ludzie będą nadawać na tej samej, kreatywnej, fali - ocenia dr Michał Jasieński, prof. WSB-NLU, wykładowca I edycji AMI.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Bez dobrego menedżera nie ma innowacji

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Piotr Mocek 2020-03-26 23:42:45

    W Polsce nie mamy szans na innowacje w pełnym tego słowa znaczeniu. Taka teza wynika z kilkunastu lat doświadczenia we wdrażaniu nowych technologii i budowi prototypów. Swegoczasu opracowywałem modele matematyczne dla starszych kolegów, któzy potrzebowali to dla awansu naukowego. Potem budowałem "innowacyjne" instalacje dla różnych ludzi i firm. I wydaje mi się, że mam pojęcie na ten temat. Dla mnie opracowywanie prototypów to jest pasja. Niestety ignorancja i bezczelność ludzi, którzy mają dostęp do łatwej kasy to temat na książkę. Dla realizacji pasji a nie pisania publikacji (co uważam za marnowanie czasu) zrezygnowałem np. z pracy naukowej. A dlaczego nie mamy szans na rozwój innowacji? Bo środki nie trafiają tam, gdzie trafiać powinny. Typowy projekt w którym, jako wykonawca prac biorę udział to jest zapchany pośrednikami nie mającymi nei tylko o zarządzaniu blade pojęcie ale i o podstawach fizykochemicznych danego procesu. Zwykle np. na uczelni do "innowacji" bierze się kilku doktorantów, lub młodych doktorów, którzy swoje lata spędzili na pisaniu publikacji. Tacy ludzie poza jakimiś wynikami obliczeń, czy wysublimowanym aparatem pomiarowym nie za bardzo potrafią przekładać założenia na działające urządzenie. Ktoś może powiedzieć, ze to zadanie firm wykonawczych. Ale jeżeli manager instalacji nie potrafi sprecyzować głównych węzłów technologicznych. Nie ma pojęcia, jakie zagrożenia wiążą się z zastosowaniem danego rozwiązania a dodatkowo ma zerową wiedzę inżynierską to potem wychodzi niekonkurencyjny i jednorazowy potworek a nie innowacja. O typowej patologii się głośno nie pisze. Polega ona na pod wynajmowaniu fachowych firm za mały ułamek kwot na realizację głównego zadania i wydaniu większości pieniędzy na niezwiązane z głównym zadaniem prace. Ot consulting, prace przyczynkowe, para łapówki dla profesorów, których warto zatrudnić żeby nie bruździli. To potrafi zjeść większość środków. NA realizację głównego zadania zostaje ułamek procenta. Zwykły kowal, czy chłop roztrop kombinujący nad własną samoróbką siewnikiem jest przy tej zgrai o wiele większym innowatorem.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.