PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Polskę stać na start-upy za miliard dolarów. Jest jeden warunek

- Kandydatami do miana jednorożca są spółki, które były w sposób bardzo strategiczny od samego początku krojone na globalne potrzeby i globalnych użytkowników. Bo tylko wtedy można myśleć poważnie o wypracowaniu pozycji jednorożca - mówi Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.

Polskę stać na start-upy za miliard dolarów. Jest jeden warunek
Cykl budowy jednorożca wymaga kilkunastu lat - od 10 do 15 (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

Wycena polskiego start-upu DocPlanner zbliżyła się do kwoty 1 miliarda dolarów. W przypadku jej przekroczenia firma zyska status jednorożca. Ta platforma do umawiania wizyt lekarskich w internecie została utworzona w 2011 roku przez Mariusza Gralewskiego i obecnie działa w 15 krajach. Posiada Biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie, Bolonii, Kurytybie i Meksyku. Serwisy DocPlanner odwiedza kilkadziesiąt milionów pacjentów miesięcznie. W Polsce start-up kojarzony jest przede wszystkim z działalnością należącego do niego serwisu Znanylekarz.pl.

Dlaczego tak długo mieliśmy czekać na polskiego jednorożca? - Bez wątpienia to pochodna dojrzałości i ewolucji polskiego rynku start-upowego. Proszę pamiętać o tym, że tak naprawdę jego historia, a także wszystkich graczy, którzy są na scenie - inwestorów, founderów, doradców, reprezentantów funduszy VC - nie jest mierzona w dziesiątkach lat. Z kolei naturalny cykl budowy jednorożca wymaga kilkunastu lat - od 10 do 15. Nie jest to więc nic nadzwyczajnego - mówi Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Bardzo cieszę się, że jest ktoś, kto dotknął tej mitycznej granicy kapitalizacji w wysokości 1 mld dolarów. To jest trochę jak z wejściem na Mount Everest. Teraz innym będzie łatwiej, bo wiedzą, że można tego dokonać, ale wymaga to określonej cierpliwości, czasu i pieniędzy - dodaje Sroka.

Kiedy możemy się spodziewać kolejnego jednorożca i kto nim będzie? - Tego nie wiemy. To tak jak w sporcie - rożne czynniki mogą o tym decydować. Pandemia wywróciła do góry nogami prognozy wzrostów wszystkich spółek. Przykładem jest Booksy, który jednym tchem był wymieniany wśród tych, którzy mogą stać się kolejnymi polskimi jednorożcami - podkreśla Jarosław Sroka.

- Wydaje mi się, że takich spółek jest w Polsce kilkanaście. To spółki, które od samego początku zakładały globalną ekspansję - to jedno z najważniejszych przesłań w dyskusji na temat jednorożców. Nie można myśleć o budowie jednorożca, jeżeli zawęża się swoje działania czy horyzonty inwestycyjnie do bardzo zawężonego horyzontu geograficznego. Kandydatami do miana jednorożca są spółki, które były  w sposób bardzo strategiczny od samego początku krojone na globalne potrzeby i globalnych użytkowników. Bo tylko wtedy można myśleć poważnie o wypracowaniu pozycji jednorożca - komentuje Sroka, z którym rozmawialiśmy przy okazji XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Czego brakuje polskim start-upom? Jakie błędy popełniają ci, którym się nie udało? O tym opowiada Jarosław Sroka w materiale wideo.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Polskę stać na start-upy za miliard dolarów. Jest jeden warunek

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Żandarm 2021-10-18 09:16:32

    W końcu w Polsce inwestujemy w startupy!

  • Zeus 2021-10-13 18:36:46

    Oczywista sprawa, że musi mieć potencjał międzynarodowy... ;) Dobrze, że doceniamy startupy

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.