PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra

Wiktor Schmidt, CEO Netguru, Wojciech Wolny, prezes Euvicu i Marcin Franc z Photonu opowiadali w Katowicach podczas European Start-Up Days o tym jak i czy w Polsce można szybko zrobić globalny biznes. Ekspansja zagraniczna: czy to temat dla start-upów? Z czym i jak iść w świat? Przeczytajcie relację z tej ciekawej i inspirującej debaty.

Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra
Wojciech Wolny, prezes Euvic, twierdzi, że zagraniczna ekspansja jest uzależniona od branży, w jakiej start-up działa. (Fot. Pixabay)
REKLAMA

•  Idea dobrego biznesu polega na tym, by robić coś nowego. Na pewnym etapie trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy damy radę i czy chcemy wyjść na zagraniczne rynki - jeśli odpowiedź brzmi nie, o duży sukces będzie trudniej.

• Ekspansja zagraniczna polskich start-upów powinna być uzależniona od branży i oferowanego produktu.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Porażki są nieodłącznym elementem funkcjonowania start-upów. Istotne jednak, by wyciągnąć z nich lekcje.

 

Czy warto wychodzić ze start-upem poza Polskę? Zdaniem ekspertów – wszystko zależy od natury biznesu.

- Ekspansja zagraniczna powinna być podyktowana modelem biznesowym. Decyzja musi zależeć od tego, co produkujemy i sprzedajemy oraz gdzie jest grupa docelowych odbiorców – mówi Marcin Franc z Photonu. - Polacy z utęsknieniem patrzą na model amerykański i izraelski, szukają jednorożca. Powinniśmy jednak szukać polskich żubrów - dodaje.

Również Wojciech Wolny, prezes Euvicu, twierdzi, że zagraniczna ekspansja jest uzależniona od branży, w jakiej start-up działa.

- Trafne jest porównanie Microsoftu - lokalny rynek to piaskownica, która jest fajnym miejscem do zabawy, ponieważ nikt spoza Polski nie bawi się tutaj technologiami. Jest ona jednak za mała, by wyhodować nawet dzika. Jeśli chcemy budować globalną usługę, trzeba myśleć o tym. Warto zastanowić się, czym dokładnie się zajmujemy i zdecydować, czy chcemy testować to w piaskownicy, czy idziemy z tym w świat - ocenia Wojciech Wolny.

Wiktor Schmidt, CEO Netguru, zwraca uwagę na inny problem. - Działania na polskim rynku, który jest specyficzny z różnych względów, mogą sprawić, że trudniej będzie nam zacząć działać globalnie. Na lokalnym rynku nie zbudujemy mięśni, które pozwolą nam funkcjonować poza Polską. Prowadzimy teraz nowy projekt, który dotychczas skierowany był wyłącznie do start-upów. Teraz chcemy sprzedawać usługę większym firmom. Gdybyśmy chcieli przetestować pomysł na polskim rynku, mielibyśmy problemy z wejściem na globalny rynek, dlatego od razu skupiamy się na wyjściu poza kraj - komentuje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.