PARTNER PORTALU partner portalu

Nauka w tyle za biznesem. Jest gorzej niż w latach 70.

Nauka i biznes to dwa różne światy, których nie sposób połączyć. W Polsce szczególnie. Nie znaczy to jednak, że nie należy próbować. Jak to zrobić? Na ten m.in. temat rozmawiali uczestnicy Wschodniego Kongresu Gospodarczego. Wnioski, jakie można było wyciągnąć z tej dyskusji, były jednoznaczne – trzeba robić wszystko, by zespoły badawcze polskich uczelni były w stanie odpowiadać na potrzeby biznesu. Biznesowi zaś potrzebny jest czas, by się wzmocnił.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nauka w tyle za biznesem. Jest gorzej niż w latach 70.

  • Luka między tym, co robią naukowcy, a potrzebami biznesu stale rośnie i trzeba coś z tym zrobić.
  • Odgórne wydzielenie ośrodków badawczych, nie zmusi naukowców do kreatywnego myślenia. W nauce, podobnie jak w biznesie, potrzebna jest konkurencja.
  • Sieciowanie zespołów badawczych może być dobrym rozwiązaniem, ale i tu potrzebne są pieniądze.
  • Polskie przedsiębiorstwa są jeszcze za słabe, by móc komercjalizować wyniki badań naukowych i w formie produktu sprzedawać je na rynkach światowych.

Niemal herezją byłoby twierdzić, że biznes może funkcjonować bez nauki, a jednak w Polsce w dużym stopniu się to udaje. Według prof. Roberta W. Ciborowskiego, rektora Uniwersytetu w Białymstoku, od lat 80. ubiegłego wieku powiększa się luka między nauką a gospodarką.

- Jeszcze w latach 70. jak się kończyło uczelnię, to wchodziło się w rzeczywistość gospodarczą, która była bardzo podobna do tego, co jest na uczelniach. Dzisiaj niestety uczelnie są daleko za tym, czego oczekiwałyby przedsiębiorstwa. I daleko za tym, co mogą tworzyć. Jeśli nie dogonimy tych oczekiwań, to niczego nie zdziałamy - mówił prof. Robert W. Ciborowski podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Prof. Robert W. Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku Prof. Robert W. Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku

Jednocześnie zachęcał: stwórzmy poziom nauki taki, jakiego oczekują przedsiębiorcy. - Jeśli tego nie będzie, to nasze badania będą szły w pustą przestrzeń, a firmy nic z tego nie będą miały. Stwórzmy kapitał - mówił.

Nad tym, jak tego dokonać i czy podejmowane próby zbliżania nauki z biznesem przyniosą spodziewane efekty, zastanawiali się uczestnicy panelu „Biznes i Nauka”, w którym obok prof. Ciborowskiego uczestniczyli ks. prof. Stanisław Dziekoński, rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; prof. Konrad Świrski, prezes Transition Technologies Capital Group i jednocześnie pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej; także Marek Król z Departamentu Komercjalizacji, Centrum Łukasiewicz; Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego oraz konsul honorowy Republiki Finlandii w Białymstoku; Tomasz Stypułkowski, prezes Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej. Dyskusję zaś moderował Jacek Ziarno, redaktor naczelny „Nowego Przemysłu”.

Przedsiębiorcy muszą mieć czas

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.