PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra

Wiktor Schmidt, CEO Netguru, Wojciech Wolny, prezes Euvicu i Marcin Franc z Photonu opowiadali w Katowicach podczas European Start-Up Days o tym jak i czy w Polsce można szybko zrobić globalny biznes. Ekspansja zagraniczna: czy to temat dla start-upów? Z czym i jak iść w świat? Przeczytajcie relację z tej ciekawej i inspirującej debaty.

Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra
Wojciech Wolny, prezes Euvic, twierdzi, że zagraniczna ekspansja jest uzależniona od branży, w jakiej start-up działa. (Fot. Pixabay)
REKLAMA

•  Idea dobrego biznesu polega na tym, by robić coś nowego. Na pewnym etapie trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy damy radę i czy chcemy wyjść na zagraniczne rynki - jeśli odpowiedź brzmi nie, o duży sukces będzie trudniej.

• Ekspansja zagraniczna polskich start-upów powinna być uzależniona od branży i oferowanego produktu.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Porażki są nieodłącznym elementem funkcjonowania start-upów. Istotne jednak, by wyciągnąć z nich lekcje.

 

Czy warto wychodzić ze start-upem poza Polskę? Zdaniem ekspertów – wszystko zależy od natury biznesu.

- Ekspansja zagraniczna powinna być podyktowana modelem biznesowym. Decyzja musi zależeć od tego, co produkujemy i sprzedajemy oraz gdzie jest grupa docelowych odbiorców – mówi Marcin Franc z Photonu. - Polacy z utęsknieniem patrzą na model amerykański i izraelski, szukają jednorożca. Powinniśmy jednak szukać polskich żubrów - dodaje.

Również Wojciech Wolny, prezes Euvicu, twierdzi, że zagraniczna ekspansja jest uzależniona od branży, w jakiej start-up działa.

- Trafne jest porównanie Microsoftu - lokalny rynek to piaskownica, która jest fajnym miejscem do zabawy, ponieważ nikt spoza Polski nie bawi się tutaj technologiami. Jest ona jednak za mała, by wyhodować nawet dzika. Jeśli chcemy budować globalną usługę, trzeba myśleć o tym. Warto zastanowić się, czym dokładnie się zajmujemy i zdecydować, czy chcemy testować to w piaskownicy, czy idziemy z tym w świat - ocenia Wojciech Wolny.

Wiktor Schmidt, CEO Netguru, zwraca uwagę na inny problem. - Działania na polskim rynku, który jest specyficzny z różnych względów, mogą sprawić, że trudniej będzie nam zacząć działać globalnie. Na lokalnym rynku nie zbudujemy mięśni, które pozwolą nam funkcjonować poza Polską. Prowadzimy teraz nowy projekt, który dotychczas skierowany był wyłącznie do start-upów. Teraz chcemy sprzedawać usługę większym firmom. Gdybyśmy chcieli przetestować pomysł na polskim rynku, mielibyśmy problemy z wejściem na globalny rynek, dlatego od razu skupiamy się na wyjściu poza kraj - komentuje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak osiągnąć sukces w biznesie? Menedżerowie dynamicznych firm: Polska to piaskownica, nie wyhodujesz dzika, a co dopiero żubra

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA