PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Innowacje, badania i rozwój: W Polsce jest bardzo dużo pieniędzy. "Mamy prawdziwą eksplozję środków"

- Pieniędzy na innowacje jest bardzo dużo, szczególnie rządowych. Od 2007 roku jak na nasze warunki mamy prawdziwą eksplozję środków - zauważa Marek Dietl, ekspert, członek zarządu Instytutu Sobieskiego, doradca prezydenta RP.

Innowacje, badania i rozwój: W Polsce jest bardzo dużo pieniędzy. "Mamy prawdziwą eksplozję środków"
- Pieniędzy na innowacje jest bardzo dużo - uważa Marek Dietl, ekspert, członek zarządu Instytutu Sobieskiego, doradca prezydenta RP.
REKLAMA

Marszałek jednego z województw wschodniej Polski powiedział, że zna przypadki naukowców, którzy brzydzą się komercjalizacją swoich badań naukowych. Po stronie uczelni jest w takim razie problem.

Marek Dietl, ekspert, członek zarządu Instytutu Sobieskiego, doradca prezydenta RP: – Musimy dobrze zrozumieć – naukowcy mają różne powołania. Są naukowcy, którzy świetnie uczą studentów, mają na tym polu olbrzymie sukcesy, dzięki nim w gospodarce mamy lepiej wykształconych ludzi. Oni nie muszą komercjalizować wyników swojej pracy. Są też naukowcy, którzy marzą o nagrodzie Nobla i oni zajmują się badaniami podstawowymi. Można rzeczywiście powiedzieć, że brzydzą się komercjalizacji, bo to ich odciąga od wybitnych, wielkich badań. Ich zasługą będzie przesuwanie granicy wiedzy. Są wreszcie naukowcy, którzy mają smykałkę i do biznesu, i do tego, by rozwiązywać konkretne problemy. Ci będą na pewno komercjalizować wyniki swoich działań.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Działalności naukowej nie można sprowadzać tylko do znajdowania odpowiedzi na już istniejące pytania. Chodzi także o zadawania ciekawych pytań, na które czasami nie znajdziemy odpowiedzi.

Pan jest zdania, że w Polsce pieniądze na innowacje są. Ta teza może zaskakiwać.

– Pieniędzy na innowacje jest bardzo dużo, szczególnie rządowych. Od 2007 roku jak na nasze warunki mamy prawdziwą eksplozję środków. Na razie jednak w statystykach nie widzimy żadnych efektów wydania tych pieniędzy. Jedną z hipotez jest to, że mamy za dużo pieniędzy państwowych, a za mało prywatnych. Te państwowe, jeśli się nie łączą z prywatnymi, a są tylko dotacjami, nie są tak efektywnie wydawane, jak moglibyśmy tego oczekiwać. Stąd potrzeba mieszania środków prywatnych i państwowych w celu zwiększenia efektywności jednych i drugich.

Czytaj też: Polskie firmy mało innowacyjne. Jesteśmy w ogonie Europy

Uważa pan też, że jesteśmy w stanie wydać tak wielkie sumy, te miliardy euro, które za chwilę popłyną z UE na innowacje. Do tej pory się nie udawało.

– W zeszłej perspektywie 10 mld euro zostało wydanych. Pytanie, czy umiemy je efektywnie wydać, zainwestować? Jestem zdania, że firmy naprawdę posiadają rezerwy pozwalające im na inwestowanie w innowacyjność, w lokatach mają około 250 mld zł, to całkiem potężne środki.

Kiedy firmy dokonują inwestycji z własnych środków, zwykle dokonują je w ekspansję istniejącego parku maszynowego, rzadko w innowacje. W tym zakresie bardzo liczą na wsparcie państwa. Gdyby inteligentnie połączyć jedne i drugie, środki na pewno byłyby lepiej wykorzystane.

Wielką zaletą polskiej gospodarki jest to, że nasze przedsiębiorstwa są relatywnie mało zadłużone, dlatego też wpływ kryzysu z 2008 roku na polskie przedsiębiorstwa był o wiele mniejszy niż na przykład na przedsiębiorstwa włoskie.

Te środki są, ale przedsiębiorstwa muszą być odpowiednio motywowane do ruszenia własnych środków. I po stronie kapitałów własnych, czyli środków pieniężnych, które firmy już mają, i po stronie długu, przedsiębiorstwa mogą zwiększyć swoją ekspansję inwestycyjną, również w innowacje.

A może pomogłoby gdybyśmy młodych, kreatywnych - studentów na przykład - uczyli przedsiębiorczości?

– Uważam, że nie należy uczyć ich przedsiębiorczości,. Nie można ich zmuszać, bo predyspozycje do bycia przedsiębiorcą ma bardzo niewielki procent społeczeństwa. Można uczyć pewnych technicznych umiejętności związanych z tym, jak funkcjonuje świat – podstaw księgowości, kwestii prawnych, podstaw kodeksu handlowego czy cywilnego. Tych technicznych umiejętności możemy uczyć, ale błędem byłoby przekonanie, że jesteśmy w stanie wychować przedsiębiorców.

Ktoś może się urodzić przedsiębiorcą i możemy mu ułatwić karierę, natomiast nie ma możliwości, by kogoś kto nie ma zupełnie predyspozycji do prowadzenia własnej firmy, nauczyć i zrobić z niego przedsiębiorcę. To eksperyment z gatunku inżynierii społecznej, a te w historii zwykle źle się kończyły.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Innowacje, badania i rozwój: W Polsce jest bardzo dużo pieniędzy. "Mamy prawdziwą eksplozję środków"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Inwestor 2016-10-29 12:13:11

    A czemu nie wykorzystać crowdfundingu, szczególnie tego udziałowego w celu pozyskiwania kapitału prywatnego do współfinansowania komercjalizacji wyników badan naukowych. Kapitałem pozyskanym przez crowdfunding udzialowy można by pokryć 30% wkład własny

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.