Firmy kupują wizerunki nieistniejących osób generowanych przez sztuczną inteligencję

Firmy kupują generowane komputerowo wizerunki osób, by "zwiększyć różnorodność" w swoich reklamach usług i produktów - pisze dziennik "Washington Post". Sprzedażą powstałych w oparciu o algorytmy modeli zajmują się start-upy z branży sztucznej inteligencji.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmy kupują wizerunki nieistniejących osób generowanych przez sztuczną inteligencję

Według "WP" rynek oprogramowania służącego do generowania wizerunków nieistniejących osób w oparciu o sztuczną inteligencję rozwija się bardzo szybko, pozwalając niewielkim start-upom na tworzenie materiałów mogących łatwo oszukać ludzkie oko. Obrazy postaci powstają na podstawie algorytmów wykształconych na podstawie analizy wielkich zbiorów danych zdjęć prawdziwych osób, w związku z czym oprogramowanie sprawnie replikuje rzeczywiste rysy twarzy i uczy się poszukiwać charakterystycznych cech wyglądu.

Eksperci cytowani przez dziennik obawiają się, że popularność tego rodzaju działań umożliwi powstanie nowej grupy oszustów, botów i szpiegów, którzy będą korzystali z usług kreowania cyfrowych modeli osób do budowy fałszywych tożsamości, czy ukrywania braku różnorodności w procesach rekrutacji do pracy. W konsekwencji - jak ocenia "Washington Post" - zjawisko to może doprowadzić do dalszej erozji zaufania w internecie, już teraz mocno nadwątlonego przez dezinformację oraz wykorzystanie innych technik mających na celu oszukiwanie internautów.

Czytaj też: Jaka będzie przyszłość start-upów "gospodarki mikrozleceń"?

Jedną z firm oferujących tego rodzaju usługi, która zgodziła się porozmawiać z waszyngtońskim dziennikiem, jest Icons8 zlokalizowana w Argentynie. Przedsiębiorstwo koncentruje swoją działalność na sprzedaży tzw. zdjęć stockowych, czyli materiałów służących do ilustracji treści w internecie i innych mediach. W ubiegłym miesiącu Icons8 uruchomiła nową usługę, która pozwala klientom na zakup wizerunków cyfrowych modeli generowanych przez sztuczną inteligencję.

Strona usługi pozwala każdemu stworzyć model postaci w oparciu o wybór cech określanych na podstawie koloru skóry, malujących się na twarzy emocji, a także płci, koloru oczu, długości włosów czy wieku. Firma ocenia, że jest to przydatne przedsiębiorstwom chcącym ulepszyć swoje materiały promocyjne bądź zilustrować prototypy projektowanych usług lub produktów. Przewodnik zamieszczony na stronach internetowych usługi Icons8 informuje potencjalnych klientów, że skorzystanie z niej pomoże również "zwiększyć różnorodność" w ich projektach, a także "zmniejszyć stronniczość" przez "przedstawienie różnych grup etnicznych".

Dziennik przypomina, że manipulacje tego rodzaju wychodziły już na jaw wiele razy, jak np. w przypadku fotomontażu przedstawiającego ciemnoskórego mężczyznę w tłumie białych osób na Uniwersytecie Wisconsin-Madison w USA w materiałach promocyjnych dla studentów pierwszych lat. 

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.