PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Czy warto inwestować w start-upy?

Sztuczne pompowanie pieniędzy rozpieszcza. Do mojej firmy przychodzą ludzie, którzy mają świetne pomysły i na wstępie domagają się pieniędzy na ich realizację. To tak nie działa – komentuje sprawę projektów wspierających start-upy Dawid Cycoń, prezes ML System.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Czy warto inwestować w start-upy?

Statystyki wskazują, że tylko jeden na dziesięć start-upów przetrwa pierwsze lata funkcjonowania. Reszta upada. Pytanie czy w związku z tym warto inwestować ogromne pieniądze w programy, które rozwijają tak ryzykowne przedsięwzięcia. Dziś to ok. 3 mld zł.

Zdaniem Adama Gardockiego reprezentującego białostocki region AIP oraz inkubator AIP z Lublina, tak szeroka perspektywa finansowa dla start-upów powoduje, że spojrzenie na przedsiębiorczość u młodych jest wypaczone.

- Ludzie, którzy chcą dziś wejść na rynek ze swoimi pomysłami domagają się pieniędzy na ten cel. Jednak, jeśli okaże się, że muszą wyłożyć własne pieniądze, są już mniej chętni do działania. Wtedy możemy mówić o szansie na innowacyjność. To pokazuje, że trzeba pracować nad rozsądnym wydawaniem i dysponowaniem środków na rozwój start-upów.

Panelu "Innowacje w strategiach województw Polski Wschodniej. Czy dogonimy świat?" (fot.PTWP) Panelu "Innowacje w strategiach województw Polski Wschodniej. Czy dogonimy świat?" (fot.PTWP)

Problem zauważa też Dawid Cycoń, który przyznaje, że do jego firmy trafia wiele młodych ludzi, którzy są „napompowani” tym, że wszędzie dostaną pieniądze na rozwój strat-upów. – Nieraz mają świetne pomysły, ale nie mają zielonego pojęcia jak je przekształcić w gotowy produkty czy gotową linię produkcyjną – zaznacza Cycoń.

Pytany, czy gdyby miał podjąć decyzję o wydawaniu tak dużych pieniędzy na tak niepewne przedsięwzięcia zdecydowałby się na to, mówi - Można powiedzieć, że każdy mój nowy projekt to swojego rodzaju start-up. Miliony wydajemy na badania, potem na budowę produktu, następnie na próbę sprzedaży. Tylko, że my nasze działania mocno segregujemy, i niejako zaczynamy od drugiej strony. Najpierw sprawdzamy m.in. czy produkt będzie się sprzedawał.

Zdaniem Gardockiego zapewnienie wsparcia finansowego dla start-upowców to zbyt mało. Trzeba też pomyśleć nad wsparciem merytorycznym, które pomoże im racjonalnie wydać otrzymaną dotację.

Artykuł powstał podczas panelu dyskusyjnego „Innowacje w strategiach województw Polski Wschodniej. Czy dogonimy świat?", który odbył się podczas IV Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.