PARTNERZY PORTALU

Zakaz udawania lekarza w reklamie już obowiązuje

  • Autor: PAP/KO
  • 2 sty 2023 8:08

1 stycznia 2023 r. wszedł w życie zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. "To zmiana w bardzo dobrym kierunku. Nie można oszukiwać pacjenta i udawać lekarza, zalecając produkty lecznicze" - mówi prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski.

Zakaz udawania lekarza w reklamie już obowiązuje
Zakaz reklamowania wyrobów medycznych obejmuje lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego (fot. fotolia)
REKLAMA
  • 7 kwietnia 2022 r. w życie weszła nowa ustawa o wyrobach medycznych. Niektóre z jej przepisów, jak kwestie reklamy wyrobów medycznych, zaczęły obowiązywać od nowego roku.
  • Zakaz reklamowania wyrobów medycznych obejmuje lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego.
  • Zdaniem prezesa NRL tego typu reklamy, w których używany jest wizerunek lekarza, to wprowadzanie w błąd.

"To używanie autorytetu lekarza, udawanie lekarza dla celów komercyjnych, biznesowych. Tak nie powinno być. Powinniśmy mieć świadomość, że lekarz działa na naszą rzecz i dla naszego zdrowia, nie należy wykorzystywać wizerunku lekarza dla korzyści biznesowych czy finansowych. W związku z tym ten zakaz idzie w bardzo dobrym kierunku" - powiedział PAP Jankowski.

Nie wolno oszukiwać pacjentów

Jak dodał, to jest zmiana, odpowiadająca na pytanie, czy można oszukiwać pacjentów. "Otóż nie można, tak jak nie można też udawać, że się jest policjantem i pukać do czyichś drzwi jako policjant. Nie można również udawać lekarza, by w ten sposób ordynować leki, zalecać produkty lecznicze" - stwierdził.

Zakaz tego typu reklam - jak zauważył Jankowski - zwiększa również prestiż zawodu lekarza i relacji lekarz-pacjent. "Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor" - powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej.

Czytaj też: Dwukrotna podwyżka, nowe obowiązki w ZUS. Zobacz, co zmieniło się w prawie pracy

Zgodnie z nowymi regulacjami reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Zapis ten dotyczy także terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej, skierowanych w reklamie do innych odbiorców niż laicy.

Kim jest profesjonalista

Profesjonalistami, według ustawy, są osoby wykonujące zawody medyczne, które mają specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie. Laikami - w rozumieniu przepisów - są pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakaz udawania lekarza w reklamie już obowiązuje

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA