PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Stres w pracy. Co go wywołuje i jak się go pozbyć?

Nie ma chyba pracownika, któremu stres byłby obcy, ale częstotliwość i dawka tego uczucia mają wpływ na jakość pracy.

  • Autor:jk
  • 4 wrz 2015 9:26
Stres w pracy. Co go wywołuje i jak się go pozbyć?
Brak umowy o pracę, duży wskaźnik rotacji, zmiany w firmie, które mogą skutkować redukcją etatów to najczęstsze przyczyny stresu polskich pracowników, Fot. pixabay
REKLAMA

Brak umowy o pracę, duży wskaźnik rotacji, zmiany w firmie, które mogą skutkować redukcją etatów to najczęstsze przyczyny stresu polskich pracowników – 27, 19 proc. osób biorących udział w ankiecie przeprowadzonej przez GoWork.pl, to właśnie niepewność zatrudnienia wymieniło jako główną przyczynę stresu związanego z pracą.

Czytaj też: Urlop sposobem na stres w pracy. Ale pod pewnymi warunkami

Drugim, najbardziej stresującym czynnikiem okazała się zła atmosfera w zespole – na ten problem wskazało 24,59 proc. ankietowanych. Dobre samopoczucie w pracy to podstawa do uzyskania satysfakcji zawodowej, działa też motywująco. Kultura organizacyjna ma więc ogromne znaczenie, wpływa na wyniki pracy i to jak pracownicy oceniają firmę. Nic w tym dziwnego, w pracy spędzamy większość dnia, dobre relacje ze współpracownikami powodują, że ten czas jest przyjemny. Warto więc położyć większy nacisk na dobre relacje w zespole.

Warto inwestować w kulturę organizacji

Aby zniwelować napięcia w firmie, pracodawcy powinni też przyjrzeć się systemowi przydzielanych pracownikom obowiązków. 19,8 proc. odpowiedzi wskazywało na problem zbyt dużej ilości przydzielonych zadań. Skuteczne delegowanie obowiązków jest kluczową umiejętnością menadżerską. O ile zbyt mało pracy powoduje ogólne rozleniwienie w firmie, ich nadmierny przydział skutkuje brakiem motywacji i spadkiem ogólnej wydajności.

Czytaj też: Ze stresem można się oswoić, a nawet... żyć dłużej

– Pracodawca powinien znać swoich podwładnych i dopasować obowiązki do ich możliwości. Wszyscy pracownicy powinni dokładnie wiedzieć czego się od nich oczekuje i na jakich zasadach będą rozliczani ze swojej pracy – mówi Michał Środa z GoWork.pl. – Jeżeli każdy w firmie będzie wiedział jakie przełożenie ma ich wkład na funkcjonowanie całej firmy, pozytywnie wpłynie to na jego zaangażowanie i poczucie przynależności do organizacji – dodaje.

Warto też zauważyć, że pracownicy nie uchylają się przed odpowiedzialnością. Jako problem, zbyt dużą odpowiedzialność uznało jedynie 5,83 proc. respondentów. Dla zdecydowanej większości osób nie stanowi to większego problemu, przeciwnie zwiększa to ich zaangażowanie.

Polski szef nie taki straszny

Pracownicy odchodzą nie z firmy a od szefów. Sposób zarządzania ma zazwyczaj bezpośrednie przełożenie na całą kulturę organizacji, więc jeżeli firmą kieruje nieodpowiednia osoba, poziom rotacji rośnie. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, problem ten jest uciążliwy 15,8 proc. badanych.

– Na szczęście model zarządzania zmienia się na lepsze. Coraz częściej przełożony stanowi integralną część zespołu, pracuje ramię w ramię ze swoimi podwładnymi, jest bardziej partnerem i mentorem niż szefem – mówi Michał Środa.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stres w pracy. Co go wywołuje i jak się go pozbyć?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.