Sejm za wystawianiem zaświadczeń przez asystentów

Sejm wraz z poprawką uchwalił rządową nowelizację ustawy, która zakłada, że zaświadczenie lekarskie będą mogli wystawiać asystenci medyczni. Za uchwaleniem nowelizacji głosowało 420 posłów, nikt nie był przeciw, jeden wstrzymał się od głosu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Sejm za wystawianiem zaświadczeń przez asystentów

  • Według zaproponowanych rozwiązań lekarz (mający profil informacyjny) będzie mógł upoważnić do wystawiania zwolnienia lekarskiego - w jego imieniu i na podstawie dokumentacji medycznej - pracownika wykonującego zawód medyczny.
  • Chodzi m.in. o pielęgniarki, ratowników medycznych czy sekretarki medyczne.
  • Według zaproponowanych przepisów w 2018 r. minister zdrowia za pośrednictwem NFZ będzie mógł dofinansować kwotą do 50 mln zł zakup urządzeń informatycznych (sprzętu komputerowego) i oprogramowania oraz przeprowadzenie niezbędnych szkoleń świadczeniodawców.

Chodzi o nowelizację ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Posłanka sprawozdawca komisji Elżbieta Duda (PiS) powiedziała przed głosowaniem, że poprawka "reguluje przepisy zamieszczenia symbolu przyczyny niepełnosprawności". "A w konsekwencji rodzaju choroby, w szczególności choroby psychicznej. Przepisy szczegółowe określają termin na złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia i procedurę jej wydania" - wyjaśniała.

Zgodnie z ustawą asystent medyczny w imieniu lekarza będzie mógł wystawiać e-zwolnienia. Rozwiązanie to będzie dotyczyło około 186 tys. lekarzy i lekarzy dentystów. Sejm uchwalił nowelizację wraz z poprawkami. Jedna z nich zakłada, że ustawa wejdzie w życie w 14 dni od ogłoszenia.

Według zaproponowanych rozwiązań lekarz (mający profil informacyjny) będzie mógł upoważnić do wystawiania zwolnienia lekarskiego - w jego imieniu i na podstawie dokumentacji medycznej - pracownika wykonującego zawód medyczny lub czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (mającego profil informacyjny). Chodzi m.in. o pielęgniarki, ratowników medycznych czy sekretarki medyczne. Upoważnienie będzie można wydać na nie dłużej niż 12 miesięcy. Po upływie tego czasu kolejnych upoważnień będzie można udzielać na okresy także nie dłuższe niż 12 miesięcy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.