Samorząd aptekarski pozytywnie o roku funkcjonowania "apteki dla aptekarza"

Prawo farmaceutyczne tzw. "apteka dla aptekarza" spełnia swoje założenia – ocenił po roku funkcjonowania przepisów, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków. Efektem regulacji, jak mówił, jest m.in. lepszy dostęp do aptek i usług farmaceutycznych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Samorząd aptekarski pozytywnie o roku funkcjonowania "apteki dla aptekarza"

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/JS

21 maj 2018 16:20


  • Marek Tomków zwrócił uwagę, że główne skutki "apteki dla aptekarza" to lepszy dostęp do aptek i usług farmaceutycznych, stabilny poziom cen leków, równowaga rynkowa oraz większa odpowiedzialność farmaceutów.
  • Wskazał, że na terenach wiejskich i w małych miejscowościach powstało ponad 200 nowych aptek i punktów aptecznych.
  • W przekazanej mediom informacji, Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, BCC oraz Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET "za niedopuszczalne" uznali "prowadzenie dyskusji na temat polskiego rynku aptecznego jedynie z korporacją aptekarską, z pominięciem organizacji pracodawczych.
  • Pracodawcy zaapelowali o "rozpoczęcie prawdziwego dialogu z udziałem wszystkich zainteresowanych stron i wyrazili do niego pełną gotowość".

Tomków mówił na konferencji prasowej zorganizowanej w Ministerstwie Zdrowia, że efektem regulacji jest m.in. lepszy dostęp do aptek i usług farmaceutycznych, stabilny poziom cen leków, równowaga rynkowa oraz zwiększenie odpowiedzialności farmaceutów. Wiceszef resortu Marcin Czech pytany o ministerialną ocenę działania "apteki dla aptekarza" powiedział, że będzie prowadzona analiza danych w tym obszarze.

Zgodnie z ustawą zwaną "apteką dla aptekarza", zezwolenie na prowadzenie apteki może uzyskać jedynie farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, a także spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci. Farmaceuta może posiadać maksymalnie cztery apteki.

Przesłankami do wydania zezwolenia jest co najmniej 3 tys. mieszkańców gminy przypadających na jedną aptekę i odległość 500 m od apteki już istniejącej. Wyjątkiem (przy mniejszej liczbie mieszkańców) są sytuacje, gdy odległość od miejsca planowanej apteki do najbliższej już funkcjonującej wynosi co najmniej 1000 m lub apteka została nabyta od spadkobiercy w całości i jej adres pozostaje aktualny.

Regulacja od samego początku, jeszcze na etapie procedowania, budziła rozbieżne opinie; dzieliła zarówno samych farmaceutów, przedsiębiorców, jak i polityków. Przyjęcie projektu rekomendowało m.in. Ministerstwo Zdrowia, Naczelna Rada Aptekarska i niewielkie sieci aptek; przeciwne były m.in. duże sieci aptekarskie i organizacje zrzeszające przedsiębiorców.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.