Rekordowy rok w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach

1,8 mln połączeń odebrali w 2018 r. operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Katowicach, obsługującego numer alarmowy 112. Mimo rosnącej liczby zgłoszeń, m.in. na skutek przejęcia numeru 997, CPR odnotowuje coraz mniej nieuzasadnionych zgłoszeń.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rekordowy rok w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach

Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach w ubiegłym roku wpłynęło 2,6 mln połączeń (prawie 400 tys. więcej niż 2017 r.), z czego 1,8 mln (310 tys. więcej niż w 2017 r.) zostało odebranych przez operatorów.

Obok uzasadnionych zgłoszeń, wiele telefonów nadal dotyczy spraw niezwiązanych z działalnością ratunkową. Niektórzy dzwonią po pizzę, proszą o nr PIN do telefonu lub chcą zamówić taksówkę. Szef CPR w Katowicach Tomasz Michalczyk odtwarzał podczas konferencji wybrane rozmowy. Obok poważnych, nagłych zgłoszeń była to m.in. prośba o poradę medyczną, czy zgłoszenie kradzieży kozy. Specjaliści przypominają, że każde nieuzasadnione, fałszywe zgłoszenie to blokowanie numeru alarmowego. Osoba, która naprawdę potrzebuje pomocy, może się nie dodzwonić.

Szef śląskiej policji nadinspektor Krzysztof Justyński ocenił, że przejęcie numeru 997 znacząco odciążyło dyżurnych i pozwala im skupić się na innych zadaniach.

- Na przykładzie sześciu dużych komend policzyliśmy, że miesięcznie sama obsługa tych zgłoszeń to - w zależności od jednostki - od 40 do 113 godzin miesięcznie. Tyle czasu trzeba było poświęcać na to, żeby te zgłoszenia zostały odebrane, przyjęte i przekazane - mówił komendant.

Katowickie CPR jest jednym z największych w Polsce, obsługuje około 13 proc. wszystkich zgłoszeń w kraju, także spoza regionu śląskiego. Ponad połowa zgłoszeń jest przekazywana do policji, jedna trzecia do ratownictwa medycznego, 4 proc. do straży pożarnej, a pozostałe 11 proc. do innych służb.

Numer 112 służy do powiadamiania w nagłych sytuacjach realnego zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Z numerem tym można połączyć się bezpłatnie zarówno przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy. Można go wybrać także w telefonie nieposiadającym karty SIM.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.