PARTNER PORTALU partner portalu

Polskie firmy tracą miliony na palaczach. Niektórzy „przepalają” nawet miesiąc

Problem palenia papierosów w miejscu pracy do niedawna był bagatelizowany przez polskich pracodawców. Teraz coraz więcej firm pomaga pracownikom wyjść z nałogu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polskie firmy tracą miliony na palaczach. Niektórzy „przepalają” nawet miesiąc

  • Pracownicy średnio wypalają 9 papierosów, robiąc sobie przerwy w pracy - ten czas kosztuje pracodawców około 30 milionów złotych dziennie.
  • Coraz częściej pracodawcy pomagają pracownikom wyjść z nałogu poprzez system zachęt.
  • Do niedawna firmy korzystały z programów antynikotynowych z powodu konieczności dopasowania się do przepisów i zysków finansowych, teraz firmy są świadome, że zdrowy i zadowolony pracownik to szansa na sukces i powodzenie firmy.

Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny, podkreśla, że przerwy na papierosa mogą skumulować się do 22 dni w roku, czyli blisko jednego miesiąca pracy. Juszczyk zauważa, że są badania, które pokazują, iż palacze przebywają na zwolnieniach lekarskich średnio 2,7 dnia dłużej niż osoby niepalące.

Czytaj też: Sześć dni dodatkowego urlopu. Tak japońska firma zachęca do rzucenia palenia

Z kolei badania zrealizowane w ramach programu "Firma wolna od tytoniu" w około 2,5 tys. przedsiębiorstw pokazały, że ponad 90 proc. respondentów uważa, iż firma powinna zrobić wszystko, by chronić niepalących przed biernym paleniem, a około 70 proc., że zakaz palenia nie jest przejawem dyskryminacji. Ponad połowa badanych uznała, że palenie to osobista sprawa pracownika.

- To, czy ktoś pali, to jego sprawa. Jednak palenie w miejscu pracy nie jest już sprawą prywatną - podkreśla Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. - Dlaczego? Jak zawsze chodzi o pieniądze: przerwy na papierosa to marnowanie czasu przeznaczonego na pracę - dodaje.

Z badań Work Service wynika, że 24 procent Polaków codziennie pali w miejscu pracy. Średnio wypalają 9 papierosów, robiąc sobie przerwy w pracy. Ten czas kosztuje pracodawców około 30 milionów złotych dziennie. W skali roku to 8 miliardów złotych.

Zachęcać czy zakazywać?

Są pracodawcy, którzy stosują zakazy i obostrzenia, np. zakazują palenia na terenie firmy, obniżają pensje lub wyliczają czas pracy do odpracowania. Coraz częściej jednak pracodawcy pomagają pracownikom wyjść z nałogu poprzez system zachęt.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

poszukująca 2019-06-07 21:12:06

Jeżeli pracownik ma być wydajny, ma nie popełniać błędów to przerwy w pracy musi robić. Bo takie wymagania stawia mu jego mózg. Ale racja, palenie nie musi być tym, czemu ma być poświęcona ta przerwa. Powinien być czas na toaletę, posiłek, nabranie świeżego powietrza, jakiś ruch, w obecnym upale - na nawodnienie organizmu. Natomiast szaleństwem jest oczekiwać wysokiej wydajności bez przerw przez 8 i więcej godzin pod rząd. Szczególnie jeśli jest to ciężka praca fizyczna lub bardzo trudna praca intelektualna, w której spadek skupienia uwagi może mieć tragiczne konsekwencje.

Jet78 2019-06-07 10:29:06

Pijący kawę 2x w ciągu zmiany roboczej + Wyjście do ubikacji nie daj Boże zjeść śniadanie daje straty dla pracodawcy - ahh szkoda gadać. Nie jest to artykuł sponsorowany?

Digalovski 2019-06-07 09:20:41

Dawno trzeba biło to zrobyć, to jest dobre dla przedsiębiorców i dla palaczy..popieram..

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.