Z olbrzymim zadowoleniem przyjęliśmy przekazany do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniający rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego - mówi dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP. Związek przyznaje, że jest już najwyższy czas na zmianę w tym zakresie.
- Autor:KDS
- •14 sty 2021 12:14

- Pracodawcy RP od kilku lat postulują rozszerzenie uprawnień opiekuna medycznego, tak by mógł wykonywać czynności związane z pobieraniem krwi.
- Za sprawą przekazanego do konsultacji projektu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego wreszcie pojawia się na to szansa.
- Z olbrzymim zadowoleniem przyjęliśmy przekazany do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki - mówi dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP.
Pracodawcy RP oraz Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej od co najmniej dwóch lat przekonywali resort zdrowia o konieczności stworzenia nowych rozwiązań i rozważenie propozycji wprowadzenia do systemu opieki zdrowotnej dodatkowego personelu do pobierania krwi do badań laboratoryjnych. Co ważne, nie jest to pomysł nowy. Wystarczy przykład Wielkiej Brytanii, gdzie od lat 90. ubiegłego wieku z powodzeniem funkcjonuje zawód flebotomisty.
- Z olbrzymim zadowoleniem przyjęliśmy przekazany do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniający rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego - mówi dr Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP.
Co zakłada projekt ministerstwa
Projekt rozporządzenia przewiduje rozszerzenie uprawnień opiekuna medycznego poprzez wydłużenie okresu kształcenia do dwóch lat i wprowadzenie do nauczania uprawnień do czynności związanych z pobieraniem krwi i innych materiałów do badań laboratoryjnych (flebotomię) w obecnych szkołach opiekunów medycznych.
Pobranie materiału do badań wymaga od osoby pobierającej, oprócz umiejętności technicznych, także wiedzy z zakresu budowy układu krwionośnego, zasad aseptyki, umiejętności udzielenia pierwszej pomocy oraz umiejętności „miękkich" z zakresu obsługi pacjenta, a zwłaszcza dziecka. Odpowiednie i fachowe pobranie materiału do badań jest bardzo ważne dla wiarygodności wyników wykonanych badań.


KOMENTARZE (1)