PODZIEL SIĘ
Autor: Przyjaciel przy pracy (Anna Słowińska)
22 gru 2014 11:17
Co to jest choroba zawodowa?
Choroba zawodowa jest spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy. Powstaje wskutek stałego przebywania ciała w niedogodnej pozycji, systematycznego wykonywania forsownych czynności lub regularnego przebywania w otoczeniu zawierającym czynniki szkodliwe dla zdrowia (hałas, nieodpowiednie oświetlenie, zapylenie, promieniowanie, związki chemiczne, zwiększone obciążenie psychiczne i fizyczne itp.).
Czytaj też: Praktycy kontra psycholodzy: wypalenie zawodowe to choroba czy wymówka dla leniwych?
Choroby zawodowe zwykle występują po dłuższym okresie przebywania w niesprzyjających warunkach, a ich przebieg i leczenie jest równie długotrwałe. Zachorowanie na chorobę zawodową wiąże się z określonymi przywilejami, ochrona przysługująca pracownikowi jest wtedy znacznie większa niż w razie stwierdzenia u niego zwykłej choroby.
Zgodnie z Kodeksem pracy za chorobę zawodową uważa się chorobę:
1) wymienioną w wykazie chorób zawodowych (stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych - t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1367),
Czytaj też: Przez jakie choroby najczęściej tracimy pracę?
2) jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy.
Oba te warunki muszą zostać spełnione łącznie. Do chorób zawodowych zalicza się m.in.: chorobę mikrofalową, gorączkę metaliczną, ołowicę, pylicę, rozedmę płuc, zespół cieśni nadgarstka.
Zgłaszanie choroby zawodowej
Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej oraz jej rozpoznanie może nastąpić u pracownika lub byłego pracownika, w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym lub po zakończeniu pracy w takim narażeniu, lecz nie później niż w okresie, który został określony w wykazie chorób zawodowych (np. 3 dni - gorączka metaliczna, 1 rok - astma oskrzelowa, 10 lat - zaćma popromienna).
CZYTAJ DALEJ »
W każdym przypadku wystąpienia choroby zawodowej zgłoszenia dokonuje:
- pracodawca zatrudniający pracownika, u którego podejrzewa się chorobę zawodową,
- lekarz, który podczas wykonywania zawodu powziął podejrzenie choroby zawodowej u pracownika,
- pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudniony zgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną,
- lekarz stomatolog, który podczas wykonywania zawodu powziął podejrzenie wystąpienia u pacjenta choroby zawodowej.
Dokumentacja medyczna dotycząca chorób zawodowych
Dokumentacja medyczna dotycząca chorób zawodowych obejmuje dokumentację indywidualną, którą stanowi karta badania w związku z chorobą zawodową oraz dokumentację zbiorczą, którą stanowi księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych.
Karta badania pracownika w związku z chorobą zawodową zawiera:
- dane identyfikacyjne jednostki orzeczniczej (nazwa, adres, numer identyfikacyjny REGON),
- dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL),
- dane identyfikacyjne podmiotu kierującego na badanie (nazwa, adres),
- dane o zatrudnieniu osoby badanej (nazwa pracodawcy, adres, numer identyfikacyjny REGON) lub informacje o pobieraniu emerytury lub renty albo pozostawaniu bez pracy,
- dane dotyczące zatrudnienia, z którym wiąże się podejrzenie powstania choroby zawodowej (nazwa pracodawcy, adres, numer identyfikacyjny REGON), oraz informacje o narażeniu zawodowym w okresie tego zatrudnienia,
- dane z wywiadu lekarskiego i badania przedmiotowego,
- wyniki konsultacji i badań diagnostycznych,
- treść orzeczenia lekarskiego, w tym orzeczenie o rozpoznaniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej rozpoznania,
- podpis lekarza wykonującego badanie i pieczęć dokumentującą posiadanie specjalizacji lekarskiej niezbędnej do wykonywania orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych, określonej w odrębnych przepisach.
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej. W razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, pracodawca jest obowiązany:
- ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
- przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze,
- zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Ponadto pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr obejmujący przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby. Zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej pracodawca przesyła do instytutu medycyny pracy wskazanego w przepisach wydanych na podstawie art. 237 § 11 kp oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Rejestr chorób zawodowych i rejestr skutków tych chorób, prowadzone przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi, zawierają dane o pracownikach lub byłych pracownikach, u których stwierdzono chorobę zawodową. Do ww. rejestrów stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.
Gdzie dokonać zgłoszenia?
Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej dokonuje się właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu lub właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy na formularzu określonym w przepisach rozporządzenia ministra zdrowia z 1 sierpnia 2002 r. w sprawie dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (t.j. Dz.U. 2013 r., poz. 1379).
Zgłoszenia można dokonać także telefonicznie. Jest to zgłoszenie dodatkowe, w przypadku choroby zawodowej o ostrym przebiegu lub podejrzenia, że choroba zawodowa była przyczyną śmierci pracownika.
Właściwość podmiotów ustala się według miejsca, w którym praca jest lub była wykonywana przez pracownika, lub według krajowej siedziby pracodawcy, w przypadku gdy dokumentacja dotycząca narażenia zawodowego jest gromadzona w tej siedzibie.
Po zakończeniu postępowania mającego na celu ustalenie uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy z związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika pracodawca przesyła do Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej.
Cały artykuł czytaj tutaj.
Podobał się artykuł? Podziel się!