PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

MZ: sekretarki medyczne powinny móc wystawiać e-zwolnienia

Sekretarki medyczne powinny mieć uprawnienia do wystawiania e-zwolnień na podstawie adnotacji lekarza w dokumentacji pacjenta - uważa Ministerstwo Zdrowia. Takie rozwiązanie miałoby pomóc starszym lekarzom w wywiązaniu się z obowiązku wystawiania e-zwolnień.

  • Autor:PAP/JS
  • 22 mar 2018 17:58
MZ: sekretarki medyczne powinny móc wystawiać e-zwolnienia
Ministerstwo chce, by sekretarki mogły wystawiać e-zwolnienia jak najszybciej, jednak by było to możliwe, konieczna jest zarówno nowelizacja ustawy, jak i dostosowanie systemów informatycznych ZUS (fot. pixabay.com)
REKLAMA

Od 1 lipca papierowe zwolnienia przejdą do historii - zgodnie z prawem od tego dnia lekarze będą wystawiać zwolnienia wyłącznie elektronicznie. Obecnie - od 1 stycznia 2016 r. - możliwe jest wystawianie zwolnień w obu systemach.

Jak wynika z informacji uzyskanych w Ministerstwie Zdrowia, resort prowadzi rozmowy z ministerstwem rodziny i ZUS, by możliwość wystawiania e-zwolnień miały także sekretarki medyczne. W praktyce lekarz w dokumentacji pacjenta krótko odnotowywałby, że pacjent powinien leczyć się w domu i na tej podstawie sekretarka medyczna wystawiałaby elektroniczne zwolnienie.

Takie rozwiązanie nie tylko odciążyć lekarzy w obowiązkach biurokratycznych, ale i ma pomóc starszym medykom w wywiązaniu się z obowiązku wystawiania e-zwolnień. W ostatnich tygodniach organizacje lekarskie alarmowały, że część lekarzy w wieku emerytalnym może mieć kłopot z wystawianiem zwolnień elektronicznych; problem ten dotyczy szczególnie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, tam bowiem średnia wieku lekarzy jest najwyższa.

Czytaj też: MZ chce przyznawać absolwentom pielęgniarstwa kilkusetzłotowe stypendia

Ministerstwo chce, by sekretarki mogły wystawiać e-zwolnienia jak najszybciej, jednak by było to możliwe, konieczna jest zarówno nowelizacja ustawy, jak i dostosowanie systemów informatycznych ZUS. Resort zdrowia pracuje także nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym do placówek medycznych trafią dodatkowe pieniądze na zatrudnienie sekretarek, planowane jest też wprowadzenie norm zatrudnienia sekretarek medycznych.

Zdaniem ministra Łukasza Szumowskiego, sekretarką medyczną mogłaby zostać osoba mająca przynajmniej średnie wykształcenie, ukończony kurs z zakresu ochrony danych osobowych i która została odpowiednio przeszkolona z obsługi systemu informatycznego. Mają one także być ustawowo zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej.

Upowszechnienie e-zwolnień ma pomóc w kontroli najkrótszych, kilkudniowych zwolnień, ponieważ informacja o jego wystawieniu do ZUS i pracodawcy trafi natychmiast. Obecnie papierowe zwolnienie trzeba dostarczyć pracodawcy w ciągu siedmiu dni, tyle samo czasu ma lekarz na przekazanie go do ZUS. W niedawnym wywiadzie prezes ZUS Gertruda Uścińska podała, że suma świadczeń za zwolnienia do 33 dni w roku, które wypłacają pracodawcy, wynosi 6,5 mld zł.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MZ: sekretarki medyczne powinny móc wystawiać e-zwolnienia

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.