PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Konsultacje i porady telemedyczne? Rewolucja przychodzi opornie

Informatyzacja coraz szerzej wkracza do systemu ochrony zdrowia. O ile jednak funkcjonują już e-zwolnienia, wprowadzana jest e-recepta, o tyle nie powiodły się dotąd próby szerszego wykorzystania w praktyce tak prostych technicznie rozwiązań jak porady i konsultacje telemedyczne. o tym, czego w tym zakresie oczekują lekarze, czytamy w serwisie RynekZdrowia.pl.

Konsultacje i porady telemedyczne? Rewolucja przychodzi opornie
Próbę wprowadzenia konsultacji telemedycznych do systemu podjęto już 4 lata temu fot. Shutterstock
REKLAMA

Dotychczasowe doświadczenia we wprowadzaniu konsultacji telemedycznych na linii POZ - lekarz specjalista podpowiadają, że raz jeszcze z namysłem należałoby rozważyć jak takie konsultacje zorganizować, by przyniosły systemowe korzyści.

Adam Tomczyk, członek zarządu Federacji Porozumienie Zielonogórskie, specjalista medycyny rodzinnej w NZOZ "Medica" w Leśnicy w woj. opolskim, pytany przez Rynek Zdrowia o przydatność telekonsultacji w podstawowej opiece zdrowotnej, odpowiada, że potrzebowałby jej przede wszystkim szybko. Szczególnie wtedy, kiedy pojawiają się zasadnicze wątpliwości dotyczące oceny stanu zdrowia pacjenta w oparciu o dostępną w POZ diagnostykę.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Tomczyk mówi obrazowo, oddając realia pracy w przychodni POZ: - Jeśli pacjent leży w poradni na kozetce i jest zaopatrywany przeze mnie czy przez zespół pielęgniarski, i mogę podzielić się swoją wątpliwością ze specjalistą przekazując zdalnie np. zapis ekg, to takie rozwiązanie byłoby bezcenne dla lekarza rodzinnego. Także dla pacjenta, w sytuacji, gdy dotarcie do najbliższego szpitala powiatowego dla pogłębienia diagnostyki wymaga angażowania rodziny lub zespołu pogotowia.

Próbę wprowadzenia konsultacji telemedycznych do systemu podjęto już 4 lata temu w oparciu o zarządzenie nr 63/2015/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 30 września 2015 r. Fundusz rozpoczął kontraktowanie jako świadczeń zdrowotnych, odrębnych produktów rozliczeniowych: telekonsylium kardiologiczne i telekonsylium geriatryczne.

Jak przypomina Andrzej Troszyński, rzecznik prasowy Centrali NFZ, zgodnie z treścią zarządzenia, zespół lekarzy specjalistów zapewnia konsultacje dla lekarzy rodzinnych praktykujących na wsi, w sytuacjach, gdy potrzebne będzie medyczne wsparcie w postępowaniu z pacjentem. 

- Wprowadzenie nowych zakresów świadczeń, skierowanych do osób z terenów wiejskich, cierpiących na schorzenia kardiologiczne oraz osób korzystających z opieki lekarza geriatry, miało zapewnić możliwość zdalnego konsultowania pacjentów w zakresie kardiologii i geriatrii bez konieczności osobistej wizyty pacjenta w ośrodku specjalistycznym - wyjaśnia Andrzej Troszyński, zaznaczając, że takie rozwiązanie było bezprecedensowe wśród dotychczas finansowanych świadczeń.

Całość czytaj tutaj: Porada i konsultacja telemedyczna: nie wszystko się udało, ale próbujemy dalej

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konsultacje i porady telemedyczne? Rewolucja przychodzi opornie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA