• Połowa Polaków zmaga się z nadwagą, a co ósmy z nas jest chorobliwie otyły – alarmuje w najnowszym raporcie Millward Brown.
• Przeciętny europejski pracownik opuszcza od 10 do nawet 50 dni pracy w celu leczenia schorzeń wynikających z otyłości.
• Według WHO właściwe nawyki żywieniowe i zbilansowana dieta mogą podnieść wydajność pracownika nawet o 20 proc.
• Takie firmy jak Ikea, 3M czy Ganymede nagradzają pracowników za aktywność fizyczną.
-
Autor:jm
- •28 lip 2016 13:54
Walka z otyłością i powodowanymi przez nią problemami zdrowotnymi wymaga znaczących nakładów finansowych – szacuje się, że w 2015 roku pochłonęła około 14 mld złotych z polskiego budżetu ochrony zdrowia, co stanowi 1/5 jego całości. (fot. shutterstock)
Postępujący wzrost wagi jest ogólnoświatowym trendem – w zależności od szacunków, na całym globie ludzi z nadwagą bądź otyłych może być od 1,1 do nawet 2 miliardów, a z powodu otyłości umiera rocznie ponad 3 miliony z nich.
Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2050 r. z powodu otyłości średnia długość życia spadnie o 5 lat. Z kolei Fundacja Osób Chorych na Otyłość OD-WAGA zakłada, że w połowie XXI wieku nie będzie już Polaków z prawidłowym BMI (stosunkiem masy ciała do wzrostu).
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Z badań Economist Intelligence Unit wynika, że jesteśmy piątym najbardziej otyłym narodem Europy, a tylko w zeszłym roku aż 1,5 miliona Polaków trafiło do szpitala z powodu otyłości i wywoływanych przez nią dolegliwości.
Koszty – nie tylko społeczne
Walka z otyłością i powodowanymi przez nią problemami zdrowotnymi wymaga znaczących nakładów finansowych – szacuje się, że w 2015 roku pochłonęła około 14 mld złotych z polskiego budżetu ochrony zdrowia, co stanowi 1/5 jego całości. Co więcej, średni koszt opieki zdrowotnej jest w przypadku osoby, która ma problemy z wagą niemal 1,5 raza wyższy niż dla tej, której masa ciała utrzymuje się w normie.
Poważne wydatki ponoszą także pracodawcy, gdyż przeciętny europejski pracownik opuszcza od 10 do nawet 50 dni pracy w celu leczenia schorzeń wynikających z otyłości. Badania wykazują również, że osoba, która nieodpowiednio się odżywia działa znacznie mniej efektywnie. Według WHO właściwe nawyki żywieniowe i zbilansowana dieta mogą podnieść wydajność pracownika nawet o 20 proc.
- Jesteśmy tym, co jemy. Odpowiednio zbilansowana dieta ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również samopoczucie i sposób, w jaki funkcjonujemy. Przekłada się to na wszystkie obszary naszego życia, także na sferę zawodową – podkreśla mgr Justyna Jessa, dietetyk z fundacji Wiemy, Co Jemy.
Jak odchudzić pracownika?
Rosnące koszty absencji chorobowych wywołanych otyłością, sprawiają, że coraz więcej pracodawców zaczyna podejmować prozdrowotne działania profilaktyczne. Jedną z metod wsparcia pracowników w walce z nadwagą jest zapewnienie im specjalistycznej opieki medycznej, w tym m.in. możliwości konsultacji z dietetykiem. Coraz częściej zdarza się również, że firmy zatrudniają dietetyków, którzy czuwają nad zawartością menu oferowanego w firmowych stołówkach, a także prowadzą spotkania i konsultacje dla pracowników.
Konsultacje z dietetykiem to jedno z rozwiązań wprowadzanych przez firmy w walce z nadwagą pracowników. (fot. mat.pras.)
- Dzisiaj każda perspektywiczna firma zdaje sobie sprawę, że zdrowy i sprawny pracownik zagwarantuje lepsze wyniki finansowe – twierdzi dr Dariusz Szukała, pomysłodawca i założyciel sieci placówek poradnictwa dietetycznego.
Firmy odchudzają kadry
Choć w Polsce system ten dopiero raczkuje, zachodnie firmy z powodzeniem wdrażają tego typu rozwiązania i dostrzegają ich zalety – jak donosi Chartered Society of Physiotherapy, inwestycja w zdrowie pracownika może przynieść nawet 300 proc. zwrotu. Znacznie większą popularnością cieszą się w Polsce systemy motywacyjne z zakresu sportu i rekreacji.
– Pracownicze karty do obiektów sportowo-rekreacyjnych traktowane są przez wielu pracodawców nie tylko jako atrakcyjna forma motywacji, ale również skuteczne narzędzie profilaktyki zdrowotnej. Dzięki nim pracownicy mogą bezpłatnie korzystać z różnego rodzaju aktywności: basenu, siłowni, fitnessu czy tańca. Dbanie o zdrowie podwładnych coraz częściej postrzegane jest w kategorii inwestycji, a nie kosztu – komentuje Joanna Skoczeń, prezes VanityStyle.
Sport na wyciągnięcie ręki
Aktywizować pracownika może także samo miejsce pracy. Od kilku lat panuje trend, by na parterach bądź na najwyższych piętrach biurowców otwierać siłownie i kluby fitness. Bliskie sąsiedztwo obiektu sportowego i możliwość skorzystania z niego bezpośrednio przed, lub po pracy, często wspólnie z kolegami, stymuluje wielu pracowników do rozpoczęcia regularnych treningów.
Silownia w miejscu pracy zwiększa prawdopodobieństwo, że pracownicy będą ćwiczyć. (fot. mat.pras.)
Jak zauważają fachowcy, obecność siłowni w biurowcu podnosi wartość nieruchomości, a 90 proc. najemców wskazuje usługi związane ze sportem i ochroną zdrowia jako pożądane.
Niektórzy pracodawcy dbają również o to, by pracownicy spalali zbędne kalorie w drodze do pracy.
Szwedzka sieć meblowa Ikea kupiła swoim pracownikom w Polsce 2 tys. rowerów, natomiast pracownicy krakowskiego dewelopera gier Ganymede otrzymywali za przyjazd do pracy jednośladem wynagrodzenie. Także firma Humana wprowadziła system nagród za aktywność fizyczną – za ćwiczenia przyznawane są punkty, które następnie można wymienić na wizyty w SPA lub wycieczki. Wizyty na siłowni finansowymi premiami nagradza natomiast firma 3M.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
KOMENTARZE (2)