- Z szacunków WHO wynika, że w 2025 r. aż 2,7 mld ludzi, czyli co czwarta osoba na świecie, może cierpieć z powodu nadwagi lub otyłości.
- Według WHO właściwe nawyki żywieniowe i zbilansowana dieta mogą podnieść wydajność pracownika nawet o 20 proc.
- Pracodawcy zdają się to zauważać i zaczynają coraz intensywniej dbać o zdrowie zatrudnionych.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała otyłość za najgroźniejszą chorobę przewlekłą, która nieleczona prowadzi do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, zaburzeń hormonalnych, a także zwiększa ryzyko zachorowań na niektóre nowotwory.
Niestety, z szacunków wynika, że w 2025 r. aż 2,7 mld ludzi, czyli co czwarta osoba na świecie, może cierpieć z powodu nadwagi lub otyłości. Jedynym pocieszeniem jest zahamowanie - przynajmniej na razie - tempa, w jakim Polacy gwałtownie przybierali na wadze (w 2017 r. jest to spadek o 2 proc. w porównaniu do 2016 r). Nadal jednak ludzi otyłych u nas jest o 1,7 proc. więcej, niż wynosi średnia w Europie, sięgająca obecnie 21,5 proc.
Praca a (nie)zdrowe odżywianie
Intensywny tryb pracy nie sprzyja zdrowemu odżywianiu. Codzienny stres prowadzi do problemów ze snem, przez co organizm jest zmęczony i domaga się więcej kalorii, z których może wyprodukować energię. Praca po godzinach często powoduje też brak czasu na aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie.
Tracą także pracodawcy. Przeciętny europejski pracownik opuszcza od 10 do nawet 50 dni pracy w celu leczenia schorzeń wynikających z otyłości. Badania wykazują również, że osoba, która nieodpowiednio się odżywia, działa znacznie mniej efektywnie. Według WHO właściwe nawyki żywieniowe i zbilansowana dieta mogą podnieść wydajność pracownika nawet o 20 proc.
- Jesteśmy tym, co jemy. Odpowiednio zbilansowana dieta ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również samopoczucie i sposób, w jaki funkcjonujemy. Przekłada się to na wszystkie obszary naszego życia, także na sferę zawodową - podkreśla Justyna Jessa, dietetyk z fundacji Wiemy, Co Jemy.
W walce o zdrowie pracowników
Pracodawcy zdają się jednak dostrzegać problem i coraz częściej wspierają pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia. Firmy umieszczają siłownie czy sale fitness w biurowcach. Ale nie tylko. Przykładowo Ikea kupiła swoim pracownikom w Polsce 2 tys. rowerów. Z kolei firma Sage umieściła rowery w...biurze zamiast krzeseł. Jednoślady zasilają gniazdka elektryczne, a na kierownicy umieszczono blat, gdzie pracownik może pracować.
Biuro Sage (Fot. mat. pras. Tetris)
Pracownicy krakowskiego dewelopera gier Ganymede otrzymywali za przyjazd do pracy jednośladem wynagrodzenie. Podobnie jest w sopockiej spółce technologiczno-finansowej Blue Media, gdzie w 2017 roku pracownicy w drodze do i z pracy przejechali na rowerach łącznie prawie 106 tys. km.
Również firma Humana wprowadziła system nagród za aktywność fizyczną - za ćwiczenia przyznawane są punkty, które następnie można wymienić na wizyty w SPA lub wycieczki. Wizyty na siłowni finansowymi premiami nagradza natomiast firma 3M.
Popularność benefitów sportowych rośnie
Zainteresowanie zdrowiem potwierdza również badanie Benefit Systems, zgodnie z którym aktywność fizyczna stanowi dla pracowników wartościowy sposób spędzania czasu (96 proc.) oraz drogę samorealizacji (90 proc.), a zdaniem pracodawców program MultiSport realizuje trzy najważniejsze zadania stawiane świadczeniom pozapłacowym, a więc pozytywnie wpływa na ich samopoczucie (91 proc.) oraz jakość życia (88 proc.), a także zwiększa poziom motywacji do pracy (55 proc.).
- Jesteśmy coraz bardziej świadomi, jak ważny jest dla naszego zdrowia aktywny tryb życia i jak wiele zyskujemy, ćwicząc oraz odpowiednio się odżywiając. Zmianę tę dostrzegają również pracodawcy - i nie wynika ona wyłącznie z faktu, że aktywność fizyczna przeciwdziała wielu chorobom cywilizacyjnym - lecz potrzebie wspierania zdrowego stylu życia pracowników - komentuje Robert Moreń z firmy Benefit Systems.
Jeszcze kilkanaście lat temu z programu MultiSport korzystało kilka firm w Warszawie, a ich pracownicy mogli uczestniczyć w zajęciach w kilkudziesięciu obiektach sportowo-rekreacyjnych. Od tamtego czasu liczba firm i instytucji wzrosła do poziomu ponad 12 tysięcy w całym kraju, a 865 tysięcy pracowników korzysta z oferty blisko 4 tysięcy obiektów sportowych na terenie całego kraju. Co więcej, w 2017 roku karnety na siłownie, w tym karta MultiSport, były najczęściej wybieranym świadczeniem pozapłacowym przez działy HR.
- Dla każdego pracodawcy ważne powinno być zdrowie pracowników, a także możliwość wspierania wszelkich form aktywności, które to zdrowie wzmacniają. Dotyczy to zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Dodatkowo aktywność fizyczna ma wpływ na poziom absencji pracowniczej – przeciętnie niższą o 20 dni w okresie 4 lat, co daje ponad 2 tysiące zł oszczędności dla firm w skali roku - ocenia Robert Moreń.
Według badań 57 proc. Polaków nie jada ciepłego posiłku w pracy, a 79 proc. żywi się kanapkami. Zaledwie 5 proc. ankietowanych zamawia do pracy zdrowy posiłek. (Fot. Fotolia)
Zdrowe odżywianie w pracy
Według badań 57 proc. Polaków nie jada ciepłego posiłku w pracy, a 79 proc. żywi się kanapkami. Zaledwie 5 proc. ankietowanych zamawia do pracy zdrowy posiłek.
- Wpływ takich zachowań przekłada się na efektywność w pracy. Rezygnacja z posiłków powoduje spadek zdolności koncentracji pracowników, wzrastają zmęczenie i podatność na stres, co skutkuje pogorszeniem się jakości pracy i stanu zdrowia - ocenia Magdalena Słomczewska-Klimiuk z Sodexo Benefits and Rewards Services.
Badania Światowej Organizacji Zdrowia potwierdzają, że regularne przerwy w pracy i zdrowe posiłki zwiększają wydajność, efektywność i koncentrację pracowników nawet o 20 proc. Ponadto zapobiegają zmęczeniu i wypaleniu zawodowemu - zdrowi pracownicy lepiej wykonują swoje obowiązki i robią to z większym zaangażowaniem. Niewłaściwa, monotonna i wysokokaloryczna dieta obniża wydajność organizmu, co w konsekwencji wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, a także efektów pracy.
Według raportu KMB 2018 systematycznie rośnie budżet przeznaczany przez firmy na dofinansowanie posiłków - wzrost o 27 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem (z 114 do 145 złotych miesięcznie). Posiłki najczęściej dofinansowują firmy duże - zatrudniające ponad 250 osób (prawie 30 proc.) oraz przedsiębiorstwa prywatne z kapitałem zagranicznym (co czwarta tego typu firma).
- Nie bez znaczenia są korzyści finansowe wynikające z dofinansowania posiłków. Otóż wartość świadczeń przekazanych pracownikowi w postaci benefitów żywieniowych, tj. Karty Lunch Pass Sodexo z siecią restauracyjną do kwoty 190 zł na miesiąc, nie zwiększa podstawy wymiaru składki ZUS. Ponadto, wartość środków przekazanych na Kartę Lunch Pass z siecią restauracyjną stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu - dodaje Słomczewska-Klimiuk.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)