PARTNER PORTALU partner portalu

Długie siedzenie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci

Pozostawanie w pozycji siedzącej przez dziewięć i pół godziny dziennie lub dłużej związane jest z wyższym ryzykiem przedwczesnego zgonu- informuje “British Medical Journal” (BMJ).
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Długie siedzenie zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci

Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna o umiarkowanym lub intensywnym natężeniu jest korzystna dla zdrowia. Tymczasem we współczesnych społeczeństwach ludzie spędzają większość dnia w pozycji siedzącej, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wielu chorób przewlekłych.

Nowe badania przeprowadził zespół profesora Ulfa Ekelunda z Norwegian School of Sport Sciences w Oslo. Naukowcy przeanalizowali dane pochodzące z ośmiu wcześniejszych prac, dotyczące 36 383 osób z USA i Europy Zachodniej, w wieku 40 lat lub starszych (średnia wieku 62 lata). Aktywność badanych klasyfikowano jako lekką, umiarkowaną lub intensywną, z wyliczeniem czasu spędzonego na każdej z nich. Aktywność lekka to na przykład powolne chodzenie lub gotowanie. Umiarkowana - szybki marsz, odkurzanie lub koszenie trawnika. Przykładami intensywnej aktywności mogą być bieganie i przenoszenie ciężkich przedmiotów. Uczestnicy byli obserwowani średnio przez 5,8 roku. W trakcie badań zmarło 2149 z nich (czyli niemal 6 proc.).

Jak wykazały analizy, każdy poziom aktywności fizycznej, niezależnie od intensywności, wiązał się ze znacznie niższym ryzykiem przedwczesnego zgonu. To sugeruje, że osoby starsze czy z innych przyczyn niezdolne do intensywnego wysiłku fizycznego również mogą odnieść korzyść ze swojej aktywności. W przypadku najbardziej aktywnych ryzyko było niższe od przeciętnego aż o 70 proc. Natomiast spędzanie dziewięciu i pół godziny lub więcej każdego dnia w pozycji siedzącej wiązało się ze statystycznie istotnym wzrostem ryzyka zgonu (krótsze siedzenie nie było tak ryzykowne).

Wśród najmniej aktywnych osób odnotowano ponad pięć razy więcej zgonów w porównaniu z osobami najbardziej aktywnymi - na 1000 najbardziej aktywnych uczestników zmarły 23 osoby, natomiast na 1000 najmniej aktywnych uczestników - 130 osób.

Około 24 minuty wysiłku dziennie, oznaczające aktywność umiarkowanie intensywną do intensywnej, wiązały się z najbardziej istotnym zmniejszeniem ryzyka. Jeszcze większa aktywność nie wydawała się jednak zmniejszać ryzyka jeszcze bardziej.

Przesłanie autorów jest proste: "Siedź mniej, ruszaj się więcej i częściej". Aktualnie obowiązujące zalecenia dotyczące aktywności fizycznej sugerują, że potrzeba co najmniej 150 minut umiarkowanie intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo, aby zachować zdrowie - co wydają się potwierdzać uzyskane wyniki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.