PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Dentystka pracowała w oparciu o umowę o dzieło – to niemożliwe!

• ZUS zakwestionował rodzaj umowy, jaki łączył wykonującą zawód dentystyki ze spółką - właścicielem gabinetu dentystycznego.
• Sąd podzieli ocenę organu rentowego.

Dentystka pracowała w oparciu o umowę o dzieło – to niemożliwe!
ZUS zakwestionował rodzaj umowy, jaki łączył wykonującą zawód dentystyki ze spółką - właścicielem gabinetu dentystycznego (fot.fotolia)
REKLAMA

ZUS zakwestionował „umowę o dzieło” łączącą dentystkę ze spółką – właścicielem gabinetu dentystycznego. W ocenie urzędników organu rentowego taką umowę należy traktować jako umowę o świadczenie usług podobnych do zlecenia. Sąd uznał, że ZUS ma rację.

Dowody, które wskazują na umowę o świadczenie usług

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Po pierwsze: w łączącej strony umowie cywilnoprawnej nie sprecyzowano w sposób wystarczający (pozwalający na identyfikację konkretnego rezultatu, jaki ma zostać uzyskany) przedmiotu dzieła.

Określono ów przedmiot jako „wykonywanie usług stomatologicznych”. Tak ogólnikowe i wskazujące jednoznacznie na szereg powtarzalnych i podobnych rodzajowo czynności - sformułowanie przedmiotu zawartej umowy nie dziwi, jeżeli się zważy, iż w ramach tych, zawieranych na okres jednego roku, umów cywilnoprawnych dentystka świadczyła całe spektrum usług dentystycznych,  począwszy od ekstrakcji zębów i wypełniania ubytków, poprzez piaskowanie, na profilaktyce i zakładaniu koron skończywszy.

Po drugie: rodzaj i ilość usług, które w ramach umowy „o dzieło” wykonywała dentystka - nie była jej znana.

Po trzecie: dentystka, zawierając umowę i podejmując się jej realizacji, nie znała swoich przyszłych pacjentów, ani ich docelowej liczby, ani też problemów zdrowotnych, z jakimi się u niej - w ustalonych dniach i godzinach przyjęć - zjawią.

Co więcej dentystka nie wiedziała nawet, ilu pacjentów i z jakimi dolegliwościami zarejestrowano na dany dzień, w którym miała wyznaczone godziny przyjęć.

Po czwarte: rejestrowani przez personel placówki pacjenci - co do zasady - o rodzaju problemu informowali zazwyczaj dopiero w momencie wejścia do gabinetu dentystycznego.

A nawet jeśli sygnalizowali problem zapisującemu ich na wizytę pracownikowi rejestracji, to ten nie był w stanie zdiagnozować , czy przykładowo dolegliwości bólowe będzie można wyeliminować poprzez wypełnienie ubytku, czy może konieczne będzie leczenie kanałowe lub ekstrakcja zęba.

Tylko w przypadku leczenia długotrwałego, po uprzednim zdiagnozowaniu problemu, czyli w istocie gdyby umowa była zawierana na każdą usługę dentystyczną odrębnie (np. umowa o dzieło w postaci wypełnienia ubytków pacjentowi X; ekstrakcja zęba - „ jedynki” u pacjenta Y, czy piaskowanie uzębienia w przypadku pacjenta Z) rzeczywiście można byłoby rozważać zasadność kwalifikowania tego rodzaju umów o konkretnym, z góry przewidzianym przez strony rezultacie (czy też rezultacie, do którego uzyskania powinien dążyć przyjmujący zamówienie dentysta) jako umów o dzieło.

Czytaj cały tekst tutaj.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dentystka pracowała w oparciu o umowę o dzieło – to niemożliwe!

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.