PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Zwolnienie z pracy: Jak zwalniać, żeby marka firmy nie ucierpiała?

• Rozstanie z pracownikiem to trudna i nieprzyjemna sprawa.
• Jest to także moment, który w bardzo dużym stopniu wpływa na opinię o pracodawcy.

Zwolnienie z pracy: Jak zwalniać, żeby marka firmy nie ucierpiała?
Eksperci są zgodni, niezależnie od powodu zwolnienia, warto postępować profesjonalnie. (Fot. Erin Kelly/Flickr, lic. CC BY 2.0)
REKLAMA

Nie zawsze jednak firmom udaje się rozstać z pracownikiem w przyjaznej atmosferze. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Niedawno media obiegła informacja o zakończeniu współpracy Przemysława Przybylskiego z Lotniskiem Chopina, gdzie od ponad 6 lat pełnił funkcję rzecznika prasowego. O niespodziewanym zwolnieniu poinformował Przybylski za pośrednictwem Facebooka. W opublikowanym poście pożegnał się ze współpracownikami, ponieważ nie dostał szansy od firmy, by zrobić to w inny sposób.

- Pracodawca nie pozwolił mi na wysłanie pożegnalnego maila ani sms-ów. Dlatego korzystam z tej formy kontaktu z państwem, choć zdaję sobie sprawę z jej ułomności i ograniczonego zasięgu – napisał Przybylski na Facebooku. - Chcę serdecznie podziękować wszystkim koleżankom i kolegom, z którymi miałem zaszczyt współpracować przez ponad sześć lat pracy na lotnisku – dodał, ale niesmak pozostał.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Przy rozstaniu z pracownikiem należy bezwzględnie pamiętać o sprawach formalnych, ale nie wolno zapominać o aspekcie ludzkim. Bardzo ważne jest też, aby sytuacja związana z rozwiązaniem umowy z pracownikiem była wolna od okazywania nadmiernych emocji – mówi Marta Buszko-Pakosińska, menedżer HR w grupie OEX. - Warto być przygotowanym, aby maksymalnie ograniczyć stres i napięcie towarzyszące komunikowaniu zwolnień oraz pozwolić zachować dobrą opinię o pracodawcy mimo wszystko – dodaje.

Eksperci są zgodni, niezależnie od powodu zwolnienia, warto postępować profesjonalnie - nawet jeśli jest to rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Wtedy tez żadna ze stron nie ucierpi na rozstaniu.

Profesjonalizm przede wszystkim

Żaden powód zwolnienia nie usprawiedliwia braku profesjonalizmu u przełożonego. Jak wskazuje Marta Buszko-Pakosińska, bez względu na to, co było przyczyną rozstania z pracownikiem, menedżer powinien trzymać się kilku zasad. Przede wszystkim informacja o zwolnieniu powinna zostać przekazana indywidualnie zwalnianemu pracownikowi, nigdy na forum zespołu. Niestety bywa i tak, że szefowie nie informują o rozstaniu osobiście - wyręczają się osobami z działu HR.

- HR może, a nawet powinien uczestniczyć w takim spotkaniu, jednak dobrze jeśli jego rolą jest wyjaśnienie aspektów prawnych i formalnych rozstania. Samo poinformowanie o decyzji i jej uzasadnienie powinno być w rękach menedżera.To buduje jego autorytet. Pozwala też unikać komentarzy osób odchodzących, że "szef nie miał odwagi mi powiedzieć wprost", "stchórzył". Dla części pracowników wycofanie się szefa jest brakiem szacunku dla odchodzącego – ocenia Agnieszka Jagiełka, ekspert zarządzania zmianą organizacyjną, partner w Lee Hecht Harrison DBM Polska.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zwolnienie z pracy: Jak zwalniać, żeby marka firmy nie ucierpiała?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.