PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Restrukturyzacja w firmie. O tym musisz pamiętać, by nie sprowokować kryzysu

- Restrukturyzacja w firmie to zmiana, która oddziałuje nie tylko na pracowników. To także proces, który może odbić się echem na zewnątrz firmy. Dlatego tak niezmiernie ważne, aby mówić jednym głosem, pamiętać o empatii, umieć dobrze uzasadnić przyczyny tej trudnej decyzji i zawczasu przygotować się na różne scenariusze. Od tego, czy uwzględnimy te okoliczności, zależeć będzie, w jaki sposób otoczenie przyjmie informację o zwolnieniach - wyjaśnia Magdalena Zwolińska, partner, Risk&Crisis Management Practice Lighthouse.

Restrukturyzacja w firmie. O tym musisz pamiętać, by nie sprowokować kryzysu
Restrukturyzacja w firmie to zmiana, która oddziałuje nie tylko na pracowników. (Fot. shutterstock)
REKLAMA
  • Restrukturyzacja w firmie nigdy nie jest prostym zadaniem. Jak ją przeprowadzić, by przebiegała najsprawniej?
  • Trzeba pamiętać o analizie ryzyk, komunikowaniu otoczeniu odpowiednich treści czy też przygotowaniu się na niespodziewane... 
  • Przykłady "wzorowych" restrukturyzacji? Prowadzona wiele lat temu restrukturyzacja spółek odzieżowych Bytom i Monnari.

„Pani Bożeno (Panie Waldku, Pani Magdo, Panie Andrzeju – tu wstaw dowolne imię szefowej lub szefa HR, przed którym zarząd firmy właśnie stawia bardzo trudne zadanie), dziś otrzymaliśmy z centrali informację, że konieczne są kolejne duże oszczędności i w ciągu 3 miesięcy musimy przeprowadzić restrukturyzację. W praktyce nie znaczy to nic innego jak konieczność ograniczenia zatrudnienia o 50, 100, 200 300 osób (wpisz dowolną liczbę pracowników, których będziesz musiał zwolnić). Wiem, że Pani / Pan jako dojrzały/-a menedżer/-ka uwzględni wszystkie okoliczności i przejdziemy przez tę zmianę możliwie łagodnie”.

Znajomy scenariusz? Zapewne. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ciągu ostatnich miesięcy wiele firm musiało zmniejszyć liczbę pracowników. Wiele nadal ma to przed sobą. Bo, jak wynika z danych GUS, w sierpniu zwiększyła się liczba firm, które planują zwolnienia grupowe. W końcu tego miesiąca  357 zakładów zadeklarowało zwolnienie 38 tys. pracowników, w tym 3,9 tys. osób z sektora publicznego (w końcu lipca 2020 odpowiednio 322 zakłady, 29,9 tys. pracowników, w tym 4,1 tys. z sektora publicznego, natomiast w końcu sierpnia 2019 roku – 117 zakładów, 17,6 tys. pracowników, w tym 2,3 tys. z sektora publicznego).

Czytaj więcej: COVID-19 pochłonął 500 mln miejsc pracy

- Człowiek myśli: spokojnie – przecież dużo firm jest teraz w takiej sytuacji, business as usual, trzeba zawiadomić urząd pracy, wytypować grupę osób do zwolnienia, przygotować się pod kątem prawnym, ustalić wysokość odpraw i pomyśleć o ewentualnym programie outplacement... Ale czy aby na pewno to wszystko? - pyta retorycznie Magdalena Zwolińska, partner, Risk&Crisis Management Practice Lighthouse, która specjalizuje się w projektach związanych z zarządzaniem kryzysem i zagrożeniami dla reputacji.

Buty prezesa

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Restrukturyzacja w firmie. O tym musisz pamiętać, by nie sprowokować kryzysu

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.