Praktiker ogłasza upadłość. Co dalej z pracownikami?

- Jeszcze jest za wcześnie, żeby szeroko komentować ogłoszenie upadłości firmy. Myślę jednak, że po okresie stagnacji i przepychanek w sądach jest to duży krok do przodu – mówi Mariusz Włodarczyk, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Praktiker Polska.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praktiker ogłasza upadłość. Co dalej z pracownikami?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

19 wrz 2017 11:13


18 września br. sąd ogłosił upadłość Praktikera. Nie udało się przeprowadzić postępowania sanacyjnego. Rok temu sieć miała ok. 25 marketów budowlanych, obecnie funkcjonuje ich zaledwie pięć. Co się stanie z nimi i z ich pracownikami?

- Jeszcze jest za wcześnie, żeby szeroko komentować ogłoszenie upadłości firmy. Myślę jednak, że po okresie stagnacji i przepychanek w sądach jest to duży krok do przodu – mówi Mariusz Włodarczyk, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Praktiker Polska. - Rozmawiałem wczoraj z zarządcą sieci Maksymilianem Kostrzewą. Otrzymałem informacje, że dzisiaj ma odbyć się spotkanie z syndykiem. Niestety nie będę mógł uczestniczyć w dzisiejszym spotkaniu, ale liczę na to, że w przyszłym tygodniu uda nam się spotkać. Mam nadzieję, że w miarę możliwości będziemy współpracować – dodaje.

Mariusz Włodarczyk w rozmowie z PulsHR.pl mówi, że pracownicy pięciu funkcjonujących sklepów dostają wypłaty na bieżąco. Inaczej sprawa wygląda w przypadku ponad 500 osób, które nie dostały wynagrodzeń za kwiecień i maj. Związkowcy pisali w tej sprawie do Elżbiety Rafalskiej, minister pracy, która z kolei skierowała sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy. Wydano sporo nakazów zapłaty zaległych wynagrodzeń (więcej o kontroli PIP znajdziesz tutaj). Jak jednak twierdzi Włodarczyk, wszystkie sprawy w tym obszarze pozostają nadal w sferze roszczeń bądź zostały skierowane do sądu.

- Mamy nadzieję, że uda nam się te kwestie załatwić z syndykiem – to jego rola. Zadaniem zarządcy nie była likwidacja firmy i zwolnienie pracowników, lecz restrukturyzacja firmy oraz zabezpieczenie majątku spółki. Co prawda w ramach planu restrukturyzacji zamknięto parę sklepów, jednak wypłacono wszelakie należne świadczenia – wyjaśnia Mariusz Włodarczyk. - Restrukturyzacja nie powiodła się. Winny nie jest jednak zarządca, który nie miał łatwego zadania - został postawiony przed wyborem między dżumą a cholerą, ale zajęcia komornicze, które uniemożliwiły prowadzenie dalszej działalności - dodaje.

Kiedy zatem pracownicy mogą się spodziewać wypłaty zaległych pensji? - Zdajemy sobie sprawę, że upadłość została ogłoszona wczoraj, a pracownicy nie dostaną wypowiedzeń za tydzień, a świadectwa pracy i pieniędzy za dwa tygodnie. Firma musi zostać najpierw przekazana syndykowi, który następnie zapozna się z dokumentacją i listą wierzycieli. Jak już wspomniałem, sporo spraw pracowniczych jest już w sądach – syndyk musi się temu wszystkiemu przyjrzeć – podsumowuje Włodarczyk.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.