PARTNER PORTALU partner portalu

Pracownicy powoli odzyskują pewność siebie. Strach przed zwolnieniem maleje

Majowe dane o koniunkturze konsumenckiej wskazują na lekką poprawę nastrojów konsumentów indywidualnych we wszystkich analizowanych przez GUS obszarach. Polacy coraz mniej boją się utraty pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracownicy powoli odzyskują pewność siebie. Strach przed zwolnieniem maleje

  • Z badań GUS wynika, że w okresie II fazy odmrażania gospodarki wyraźnie spadł odsetek osób, które odczuwają duże lub wyraźne obawy o utratę pracy.
  • Pozytywne nastroje są widoczne, mimo, że badani są świadomi wzrostu bezrobocia w najbliższych miesiącach.
  • Zdaniem dr Sonii Buchholtz, ekspertki Konfederacji Lewiatan, nie unikniemy recesji. Polacy będą powstrzymywać się przed robieniem dużych zakupów.

Badanie prowadzone w okresie 4-13 maja (II faza odmrażania) wskazuje, że choć nadal dominują pesymiści (saldo odpowiedzi na minusie: -30.1), jednak duży odsetek respondentów notuje poprawę nastroju (wzrost poziomu wskaźnika o 6,3 pkt proc.) w porównaniu do pierwszej połowy kwietnia. Co ważne, odbicie dotyczy zarówno wskaźnika bieżącego, jak i wyprzedzającego (badającego oczekiwania na przyszłość). Wskaźnik wyprzedzający wyniósł w maju -37,3 i stanowiło to poprawę salda o 10,4 pkt. proc. na przestrzeni miesiąca.

Dobrze nastroje widać też w aspektach zawodowych. Wyraźnie spada odsetek osób, które odczuwają duże (9,8 proc. pracujących) lub wyraźne (24,4 proc.) obawy o utratę pracy (odpowiednio 19 proc. oraz 29 proc. w czerwcu). Trend jest widoczny, mimo, że badani zdają sobie sprawę, że wzrost stopy bezrobocia jest nieunikniony (saldo 73,2).

- To zaburzenie postrzegania byłoby zgodne z naszą prognozą - z uwagi na okresy wypowiedzeń oraz warunki brzegowe związane z udzielanym wsparciem publicznym fala bezrobocia prawdopodobnie nadejdzie jesienią. Z tego względu widzimy relatywną poprawę w odniesieniu do finansów gospodarstw domowych, natomiast poczucie zagrożenia jest nadal wysokie: duże deklaruje 29,3 procent ankietowanych, średnie - 42,6 procent - mówi dr Sonia Buchholtz.

W jej opinii innym bardzo dobrym sygnałem dla naprawy gospodarki jest poprawiająca się ocena sytuacji epidemiologicznej.

- Aby skutecznie zachęcić konsumentów do spędzania czasu tak jak kiedyś (zbiorowo i towarzysko) i wydawania pieniędzy, potrzeba ogólnego przekonania, że już jesteśmy bezpieczni. Od tego przekonania zależeć będzie powrót turystyki, zwłaszcza miejskiej, uczestnictwa w sporcie, rekreacji i kulturze oraz powrót sektora gastronomicznego - naturalnie dla tych gospodarstw domowych, w których sytuacja finansowa nie uległa znacznemu pogorszeniu - komentuje Buchholtz.

Jednocześnie przyznaje, że respondenci ocenili sytuację indywidualną jako lepszą niż ogólnogospodarczą. To druga w przeważającej opinii ma się pogarszać. - W tym świetle typowe jest powstrzymanie się od dokonywania ważnych zakupów - co należy podkreślić, daje to jednak podstawy do realizacji samospełniającej przepowiedni pogłębiającej się recesji - studzi dobre nastroje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.