- Połowa młodych osób w skali globalnej przyznała, że przed podjęciem zatrudnienia w danej firmie sprawdza, jaki wpływ wywiera ona na środowisko – wynika z badania Deloitte.
- 46 proc. polskich „zetek” i 34 proc. millenialsów przyznaje, że organizacja, w której pracują, dobrze przygotowuje pracowników do przejścia na gospodarkę niskoemisyjną.
- Ponadto połowa millenialsów i 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że wywierało presję na swojej organizacji, by ta podjęła odpowiednie działania w walce ze zmianami klimatu.
Sześciu na dziesięciu młodych ludzi martwi się o środowisko – wynika z najnowszej edycji badania Deloitte przeprowadzonego w 44 krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Globalnie brało w nim udział 22 856 osób, z czego nieco ponad 60 proc. reprezentowało generację Z (urodzeni w latach 1995-2004), a pozostałe niemal 40 proc. pokolenie Y (urodzeni w latach 1983-1994).
Obawy związane z postępującymi zmianami klimatu przekładają się na konkretne działania. Co trzeci respondent zarówno w skali krajowej, jak i globalnej decyduje się na kupowanie odzieży używanej, co siódmy w Polsce i co piąty na świecie rezygnuje z konsumpcji mięsa, a około 20 proc. wszystkich badanych odkłada w czasie założenie rodziny.
Ponadto nieco ponad 40 proc. polskich „zetek” i millenialsów jest gotowych zapłacić więcej za produkty przyjazne środowisku. W taki sam sposób odpowiedziało 60 proc. globalnych przedstawicieli każdego z tych pokoleń.
- Niepewność dotycząca przyszłości, która jest związana ze stanem środowiska, wpływa na modyfikacje stylu życia młodych ludzi oraz na ich codzienne decyzje i wybory. Przedstawiciele pokolenia Z i Y są skłonni do wielu osobistych poświęceń, które wyznaczają nowe trendy konsumenckie. Warto podkreślić, że wzrasta również ich świadomość względem wyzwań społecznych i środowiskowych oraz są coraz bardziej czuli na brak spójności pomiędzy deklarowanymi przez biznes wartościami i faktycznymi działaniami – mówi Marta Karwacka, starsza menedżerka w zespole Sustainability & Economics Consulting CE, Deloitte.
Około 80 proc. wszystkich respondentów chciałoby, aby firmy w większym stopniu ułatwiały kupującym podejmowanie ekologicznych decyzji zakupowych. Część ankietowanych przyznała również, że jest wrażliwa na tzw. „greenwashing”, czyli marketing wywołujący na konsumentach mylne wrażenie, że dana marka lub produkt są przyjazne środowisku. Około 30 proc. osób urodzonych w latach 1983-2004 sprawdza certyfikaty dotyczące zrównoważonego rozwoju przed skorzystaniem z danej usługi lub dokonaniem zakupu.
Około 80 proc. wszystkich respondentów chciałoby, aby firmy w większym stopniu ułatwiały kupującym podejmowanie ekologicznych decyzji zakupowych (Fot. Noah Buscher/Unsplash)
Zielona strategia w firmach ma znaczenie dla młodych pracowników
Proekologiczne podejście młodych osób dotyczy nie tylko sfery prywatnej, ale także kariery. Połowa respondentów w skali globalnej przyznała, że przed podjęciem zatrudnienia w danej firmie sprawdza, jaki wpływ wywiera ona na środowisko.
Choć część ankietowanych uważa, że ich pracodawca odsunął na dalszy plan walkę ze zmianami klimatu ze względu na inne problemy (jak inflacja czy pandemia COVID-19), wielu z nich wciąż docenia starania idące w tym kierunku. 46 proc. polskich „zetek” i 34 proc. millenialsów przyznaje, że organizacja, w której pracują, dobrze przygotowuje pracowników do przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Na świecie wyniki prezentują się jeszcze korzystniej – jest to odpowiednio 56 proc. i 50 proc.
- Najmłodsze generacje uważają kryzys klimatyczny za jedno z największych współczesnych zagrożeń. Z tego powodu dbałość o środowisko wpływa nie tylko na ich decyzje konsumenckie, ale także zawodowe. Połowa millenialsów i 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że wywierało presję na swojej organizacji, by ta podjęła odpowiednie działania w walce ze zmianami klimatu. Dlatego nowoczesne firmy powinny pójść o krok dalej i samodzielnie wdrażać ekologiczne rozwiązania. Takie przedsiębiorstwa będą chętniej wybierane przez przedstawicieli młodych pokoleń jako potencjalne miejsca pracy – komentuje Irena Pichola, partner, liderka Sustainability & Economics Consulting CE, Deloitte
Według reprezentantów pokolenia Z firma powinna podzielać ich system wartości, wykazywać zrozumienie dla ich priorytetów życiowych, a także wspierać ich działalność pozazawodową: społeczną, obywatelską czy charytatywną (Fot. Shutterstock)
Zielone firmy przyciągają przedstawicieli młodego pokolenia
Z badania przeprowadzonego wśród pracowników dużych firm w USA wynika, że ponad 70 proc. przebadanych stwierdziło, że chętniej podejmie pracę w firmie, która ma wdrożony program środowiskowy. Prawie 40 proc. milenialsów stwierdziło, że w przeszłości wybrało daną pracę, ponieważ firma osiągnęła lepsze wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju niż alternatywne firmy.
Mniej niż 1/4 respondentów z pokolenia X stwierdziła to samo i tylko 17 proc. osób z wyżu demograficznego. Dla 70 proc. funkcjonowanie w firmie planu zrównoważonego rozwoju wpłynęłoby na ich decyzję o pozostaniu w tej firmie przez dłuższy czas.
- Kolejne 30 proc. respondentów zaznaczyło, że odeszło z pracy w przeszłości z powodu braku takich działań w firmie. Większość stwierdziła, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny lub bardzo ważny, ale zaznaczyła również, że firmy powinny promować działania w obszarze zrównoważonego rozwoju. Co ciekawe, wśród badanych aż 3/4 milenialsów podkreślało, że byliby skłonni do obniżenia wynagrodzenia za pracę, gdyby otrzymali ofertę w firmie odpowiedzialnej za środowisko – mówi Izabela Różańska-Bińczyk z Katedry Zarządzania Zasobami Ludzkimi Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Dane globalne potwierdzają badania polskiego rynku. W 2020 r. studenckie koło naukowe "Personalni", działające przy Wydziale Zarządzania UŁ, zapytało studentów o ich oczekiwania.
- Okazało się, że większość respondentów (średnia wieku 21 lat), gdyby miała do wyboru firmę „zieloną” i neutralną, wolałaby pracować w tej pierwszej. Wypowiedzi respondentów wyraźnie wskazywały na oczekiwania młodych pracowników wobec ekologicznego działania firmy oraz przekonanie, że zespół pracowników skupiony wokół ekologicznego, a nie tylko ekonomicznego celu, będzie reprezentował te same wartości, co przekłada się na pozytywne relacje w pracy, chęć dzielenia się wiedzą, integrację, a w konsekwencji kształtuje dobrą atmosferę w miejscu pracy – wyjaśnia Izabela Różańska-Bińczyk.
"Firma, z którą dzielę wartości". Energię młodych ludzi trzeba świadomie i mądrze zagospodarować
Co więcej, nie tylko zielona strategia ma znaczenie dla młodych. Według reprezentantów pokolenia Z firma powinna podzielać ich system wartości, wykazywać zrozumienie dla ich priorytetów życiowych, a także wspierać ich działalność pozazawodową: społeczną, obywatelską czy charytatywną.
Nie dziwi więc fakt, że pokolenie Z chce poznać nie tylko informacje na temat obowiązków zawodowych i wymagań pracodawcy, ale także misję i wizję rozwoju firmy. To bardzo ważny aspekt. Jak deklaruje 63 proc. ankietowanych przez Wyższą Szkołę Humanitas, niezgodność misji firmy z ich osobistymi wartościami może zniechęcić ich do podjęcia zatrudnienia w danej firmie.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (10)