Bezrobocie w Polsce spada. Pracodawcy narzekają na deficyt wykwalifikowanych pracowników. Czy problem ten dotknął również branżę hotelarską?
Veronica Salvo, dyrektor ds. HR na region Europy Środkowej i Wschodniej, Hilton Worldwide: – Od kilku lat widzimy znaczny rozwój branży hotelarskiej, szczególnie pod względem wzrostu siły nabywczej naszych klientów, jak i liczby klientów odwiedzających Polskę, zarówno w celach turystycznych, jak i biznesowych. Podobnie, jak w każdej inne branży dostosowujemy naszą strategię rekrutacyjną do bieżących potrzeb. Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie w Polsce przygotowujemy się do otwarcia wielu nowych hoteli, te potrzeby są coraz większe. Nasza strategia opiera się na przyciąganiu zdolnych osób, a następnie – poprzez zapewnienie możliwości rozwoju – utrzymaniu ich w naszej firmie. Naszym celem jest posiadanie najlepiej wykwalifikowanej kadry w branży.
Jakie stanowiska najtrudniej obsadzić?
– Proces rekrutacyjny zawsze wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Jednakże, zauważamy, że trudniej jest zrekrutować osoby na stanowiska specjalistyczne. Wkładamy bardzo dużo wysiłku w to, aby Hilton był odbierany przez potencjalnych kandydatów nie tylko jako firma o międzynarodowym zasięgu, ale również jako podmiot o ugruntowanej pozycji na rynku lokalnym. Staramy się także podkreślać możliwości rozwoju na wszystkich szczeblach kariery zawodowej, również za granicami ojczystego kraju.
Polacy chcą pracować w polskich hotelach, czy wolą wyjechać za granicę, gdzie mogą lepiej zarobić?
– Pracując dla międzynarodowej marki pracownicy otrzymują możliwość zarówno pracy w swoim kraju, jak i rozwijania swojej kariery poza jego granicami. W Polsce, Hilton oferuje konkurencyjne wynagrodzenie, czym zachęcamy pracowników do pozostania w kraju. W niektórych przypadkach, gdy dane stanowisko tego wymaga, podróżowanie staje się nieodłącznym elementem pracy.
No właśnie, na jakie zarobki mogą liczyć Polacy?
– Oferujemy konkurencyjne wynagrodzenie początkowe oraz szereg benefitów. Wszyscy nasi pracownicy otrzymują dostęp do programu zniżkowego, dzięki czemu podróżując po świecie mogą korzystać z usług oferowanych przez szeroki wachlarz marek działających w ramach sieci Hilton.
Jak przyciągają państwo kandydatów do branży hotelarskiej?
– Jednym z naszych kluczowych obszarów w dziedzinie rekrutacji są działania skierowane do młodych ludzi. Co roku, w maju, organizujemy Careers@Hilton Live: Youth in Hospitality Month – serię wydarzeń, podczas których skupiamy się na edukacji młodych ludzi, chcących rozpocząć pracę w hotelarstwie. Dzięki temu mamy okazję przyciągać kandydatów, nie tylko zainteresowanych branżą, ale także szukających pracodawcy, który zapewni im dostęp do wiedzy i wyposaży w umiejętności, pozwalające im się rozwijać.
Praca w ramach sieci Hilton daje możliwości rozwoju na różnych szczeblach kariery, co dodatkowo wzmacnia ambicje pracowników. Wierzymy także, że takie podejście procentuje i gwarantuje długą i owocną współpracę.
Jak z kolei wygląda sytuacja na rynku pracy w branży hotelarskiej w Europie? Czy HR boryka się z podobnymi problemami?
– Nasze zespoły w całej Europie stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z przyciąganiem młodych, obiecujących talentów.
Z ostatniego raportu Światowej Rady Podróży i Turystyki wynika, że wciąż brakuje wystarczających informacji na temat pracy w sektorze turystycznym. Branża turystyczna bywa postrzegana w niewłaściwy sposób, co jest największą barierą dla młodych ludzi, którzy mogliby się w niej rozwijać. Jednym z naszych celów jest pokazanie, że jest to branża bardzo różnorodna, a praca w niej jest wyjątkowo ekscytująca.
Światowa Rada Podróży i Turystyki podaje, że hotelarstwo będzie się wciąż dynamicznie rozwijać. Obecnie na całym świecie w turystyce pracuje 1 na 11 osób (ponad 100 mln osób), a sektor hotelarski ma w to znaczący wkład, przyczyniając się do zwalczania bezrobocia. Szacuje się, że około 30 proc. młodych Polaków pochodzących zarówno z miast, jak i terenów wiejskich zmaga się z bezrobociem. Równocześnie, prawie co czwarty młody człowiek na świecie ani nie pracuje, ani nie studiuje.
Jako Hilton chcemy pokazać, że turystyka to dla nich idealne miejsce na rozpoczęcie kariery zawodowej. Dzięki programowi Careers@Hilton Live docieramy do naszej grupy docelowej nie tylko w Europie, ale także w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Do tej pory w ramach tej inicjatywy zorganizowaliśmy 350 wydarzeń, w których wzięło udział ponad 29 tys. młodych ludzi.
Rekrutacja w poszczególnych krajach różni się w waszego punktu widzenia?
– Naszą główną zasadą na wszystkich rynkach jest utrzymanie procesu rekrutacyjnego tak prostego, jak to tylko możliwe. Czasami ze względu na lokalne uwarunkowania kulturowe, zwyczaje lub tradycje społeczne proces ten może się różnić.
Widzimy bardzo wyraźnie, że Polacy mają bardzo duży apetyt na pracę w hotelarstwie. Na przykładzie ostatnich miesięcy, zaobserwowaliśmy duże zainteresowanie jeszcze przed otwarciem hotelu DoubleTree by Hilton we Wrocławiu. Zorganizowano tam dzień otwarty, dzięki któremu kandydaci mogli doświadczyć, jak pracuje się w hotelarstwie. Przez kilka godzin w grupach pracowali nad zadaniami związanymi z wybraną specjalizacją, poznając nasze wartości i styl pracy oraz sprawdzając swoje umiejętności pracy w grupie i specyfikę branży. Zachęcamy nasze zespoły z całego regionu, aby podchodziły w sposób kreatywny do potencjalnych kandydatów. Wychodzenie przed szereg sprawdza się szczególnie w kontakcie z młodymi ludźmi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy.
Jak polscy pracownicy wypadają na tle europejskich kolegów? Co ich wyróżnia?
– Bardziej niż na różnicach występujących w poszczególnych krajach skupiamy się na szukaniu wspólnego mianownika dla wszystkich pracowników naszej sieci. W każdej lokalizacji szukamy osób wysoce wykwalifikowanych i utalentowanych, które są gotowe na rozwój i osiągnięcie sukcesu w branży hotelarskiej. Wierzymy, że te cechy są niezależne od pochodzenia. Także w Polsce poszukujemy ludzi, których wyróżniają właśnie te cechy – jest ich wielu.
Jak motywują państwo załogę?
– Wierzymy, że zmotywowany pracownik to taki, który posiada przede wszystkim wiedzę i umiejętności w swojej dziedzinie. Nasi pracownicy posiadają dostęp do platformy Hilton Worldwide University, gdzie mogą korzystać z biblioteki szkoleń, kompendium wiedzy na temat świadczeń pracowniczych oraz tworzyć własną ścieżkę kariery wewnątrz organizacji.
Ponadto, w ramach całej sieci oferujemy naszym pracownikom szereg benefitów, w tym między innymi urlop rodzicielski, wydłużony urlop na życzenie oraz elastyczny czas pracy. Dzięki temu Hilton znalazł się na liście najlepszych amerykańskich pracodawców w 2015 r. Zostaliśmy również wyróżnieni przez Great Place to Work Institute w Chinach, Kolumbii, Holandii, Peru, Włoszech oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Naszym celem na chwilę obecną jest znalezienie się także w polskiej edycji rankingu.
Zdajemy sobie także sprawę, że młodzi ludzie chcą pracować dla firm, które są odpowiedzialne i prowadzą swój biznes w zrównoważony sposób. Wkładamy wiele wysiłku we współpracę z ośrodkami akademickimi i podejmujemy działania, które mogą zniwelować negatywny wpływ biznesu na środowisko naturalne. Dotychczasowa działalność w tym zakresie została także zauważona przez społeczność naukową. Zaledwie kilka tygodni temu, pochodząca z Gdańska Paulina Bohdanowicz-Godfrey, dyrektor ds. energii i środowiska na Europę, Bliski Wschód i Afrykę w Hilton Worldwide, otrzymała tytuł jednej z 50 najbardziej wpływowych kobiet pracujących w sektorze inżynieryjnym w Wielkiej Brytanii.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)