PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Urzędy pracy chcą pomóc długotrwale bezrobotnym, ale nie mają narzędzi

Od lat tkwią w rejestrach urzędów pracy, mają ubezpieczenie, a w niektórych miastach mogą nawet liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską. Długotrwale bezrobotni nie palą się do podejmowania płatnych zajęć. Urzędy pracy narzekają na brak odpowiednich narzędzi i sugerują, że czas na zmiany w ubezpieczeniach zdrowotnych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Urzędy pracy chcą pomóc długotrwale bezrobotnym, ale nie mają narzędzi

  • W ubiegłym roku zarówno urzędy, jak i bezrobotni doczekali się jednak ważnej zmiany. W czerwcu zniesiono obowiązującą od 2014 roku konieczność profilowania osób bezrobotnych.
  • Ta zmiana nie rozwiązała jednak wszystkich problemów. Od kilku lat mówi się, że urzędy powinny przejść gruntowną reformę. 
  • Na brak odpowiednich narzędzi zwracają uwagę również urzędy pracy. – Niski poziom bezrobocia ujawnia problem w postaci długotrwałego bezrobocia i braku narzędzi ze strony PUP do skutecznej aktywizacji tych osób – mówi Jadwiga Burda z PUP w Rzeszowie.

O dużej reformie urzędów pracy mówiło się już kilka lat temu. W 2017 roku miał powstać projekt w tej sprawie. Urzędy pracy miały stać się elastyczne i dopasowane do potrzeb rynku. Na zapowiedziach się jednak skończyło. Dużej reformy do dzisiaj nie przeprowadzono.

Koniec profilowania

W ubiegłym roku zarówno urzędy, jak i bezrobotni doczekali się jednak ważnej zmiany. W czerwcu zniesiono obowiązującą od 2014 roku konieczność profilowania osób bezrobotnych. Procedura wyglądała tak, że każda nowo rejestrowana w PUP osoba musiała odpowiedzieć na 24 pytania zawarte w kwestionariuszu osobowym. Były to pytania m.in. o wiek, doświadczenie i umiejętności zawodowe, motywacje, powody rejestracji w urzędzie pracy czy przyczyny utrudniające podjęcie pracy. Odpowiedzi na nie miały fundamentalne znaczenie dla dalszego losu osoby bezrobotnej. Od przydzielonego profilu uzależniony był rodzaj pomocy, który dana osoba otrzymała.

Profile były trzy. Wśród urzędników mówiło się, że „jedynki”, to najlepsi klienci. Zwykle sami znajdowali sobie pracę, a do urzędu przychodzili tylko po ubezpieczenie, którego na czas poszukiwań potrzebowali. „Dwójki” wymagały wsparcia, ale dało się coś jeszcze dla nich zrobić, a „trójki” to przypadki beznadziejne, długotrwale bezrobotni, którzy nie kwapili się do powrotu na rynek pracy.

Ze względu na konstrukcję formularza, łatwo było o błędy. Długotrwale bezrobotni często dzięki odpowiedziom trafiali do profilu I, a osoby, które tylko chwilowo pozostawały bez pracy do profilu III. Skutkowało to tym, że mogły utracić szanse na staż czy dofinansowanie do działalności gospodarczej.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

5 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Boby 2020-02-21 10:47:37

Urzedy pracy w Polsce nie mają żadnej poza statystyczna funkcji. Po zasiłku ludzie sie wyrejestrowuj jezeli jest ubezp. Rodzinne. Natomiast nie ma żadnej sensownej pomocy z ich strony. Szkolenia to przepalanie kasy a bezrobotni to paliwo dla fundacji szkoleniowych. Ale sprobujcie spytac o prawdziwe szkolenia podnoszace kwalifikacje... To owszem jeżeli znajdzie sie przed takimi pracodawcę. I tak wywala sie kase na szkolenia z wlaczania i wałaczania komputerow. Czy z umiejetnosci fetyszyzacji CV. WbPolsce ciagle zwlaszcza na wschodzie nie ma rynku pracy. Jak się wgryzie w temat na poziomie pewnej szczerosci to trudno o osobę co by pracę nie robotę bez umowy dostala nie po znajomosci. A skoro tak to co może PUP?.

Stanisław 2020-02-21 10:03:03

Zlikwidować te urzędy pracy a tych nierobów co tam pierdzą w stołki zatrudnić przy budowie dróg.

Xj 2020-02-21 09:54:23

Mendy tylko siedzą i jeszcze z morda skaczą jak sie przyjdzie, zamknąć pup a urzedasow wy..bać na bezrobocie!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.