Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) wypracowało i przedstawiło kolejne zestawienie kompetencji przyszłości. Wiemy jakie są cechy, które w 2020 roku będą pożądane na rynku pracy.

W ewolucji zawodów zawsze była konieczna nauka, pozyskiwanie nowych kompetencji. Ocenia się, że nawet 30 proc. najważniejszych umiejętności, które ceni dzisiejszy pracodawca u pracowników, zmieni się w ciągu kilku lat.

Z pomocą w doprecyzowaniu przyszłościowych umiejętności przychodzi Światowe Forum Ekonomiczne (ang. World Economic Forum, WEF). Organizacja cyklicznie na podstawie rozmów z menadżerami zajmującymi się HR-em prognozuje, jakich umiejętności pracodawcy będą poszukiwać za kilka lat.
Co da pracę w 2020 roku? Znamy odpowiedź Forum:
• Kompleksowe rozwiązywanie problemów
Niezmiennie znajduje się na pierwszym miejscu listy. To umiejętność analizowania wielu danych i informacji, podejmowania decyzji i wdrażania rozwiązań. W przyszłości jej znaczenie może spadać w sektorach mocniej zautomatyzowanych, takich jak: infrastruktura czy energetyka, wzrośnie jednak w usługach i informatyce.
• Krytyczne myślenie
Umiejętność logicznego rozumowania i chłodnej analizy zyskuje na znaczeniu. W czasach zaawansowanych technologii i skomplikowanych rozwiązań osoba, która potrafi krytycznie podejść do sytuacji i ocenić ją będzie na wagę złota.
• Kreatywność
Awansowała z dziesiątego miejsca w rankingu na trzecie. To będzie umiejętność absolutnie kluczowa nie tylko w branżach, z którymi dziś się kojarzy – jak media czy rozrywka, ale wszędzie. Praca będzie czekać na osoby myślące niestandardowo, bo to one będą w stanie wymyślać nowe usługi i produkty, w szybko zmieniających się czasach.
• Zarządzanie ludźmi
Ta i kolejna cecha pokazują, że jeszcze ważniejsza na rynku zatrudnienia będzie praca zespołowa. Pracodawcy będą potrzebować liderów – empatycznych, panujących nad mową ciała i umiejących jasno komunikować się z ludźmi.


KOMENTARZE (0)