Szukasz pracy? Uważaj, co udostępniasz na Facebooku czy Twitterze

Media społecznościowe to nie tylko narzędzia służące rozrywce i utrzymywaniu więzi towarzyskich. Rekruterzy wykorzystują je, by sprawdzić kandydatów. Z różnym skutkiem.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szukasz pracy? Uważaj, co udostępniasz na Facebooku czy Twitterze

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

26 maj 2015 4:01


Z serwisów społecznościowych korzysta większość Polaków. Ułatwia to pracę rekruterów, którzy z łatwością mogą prześwietlić kandydatów w sieci. I to właśnie robią.

Rekruterzy wnikliwie sprawdzają profile

Z badania przeprowadzonego przez grupę Pracuj „HR-owca portret własny 2014” wynika, że 24 proc. rekruterów sprawdza profile kandydatów na portalach branżowych (LinkedIn, Goldenline, Profeo), a 36 proc. szuka informacji w sieci jedynie w niektórych przypadkach (np. dla potwierdzenia umiejętności rekrutowanej osoby).13 proc. ankietowanych twierdzi, że podczas rekrutacji sprawdza także portale o charakterze niebiznesowym, np. Facebook czy Twitter.

– Do CV wpisywane są informacje, które zawsze przedstawiają kandydatów w jak najlepszym świetle. Niestety nie zawsze są one prawdziwe – wyjaśnia Magdalena Pawłowska z HR24. – Rekruterzy sprawdzają profile kandydatów, ponieważ to, co tam znajdą, jest dla nich bardziej wiarygodne.

Firmy na podstawie zdjęć czy wpisów publikowanych w social media, oceniają osobowość kandydata, jego zainteresowania oraz wygląd. Kompromitujące filmy z imprezy czy półnagie zdjęcia z wakacji są odbierane negatywnie przez rekruterów.

Aż 46 proc. HR-owców, którzy wzięli udział w badaniu CareerBuilder, zrezygnowało z zatrudnienia danej osoby właśnie z tego powodu.

– Na niekorzyść kandydata podczas procesu rekrutacyjnego mogą wpływać nie tylko jego zdjęcia i posty, ale także znajomi oraz ich komentarze. Negatywne wypowiedzi pod adresem poprzedniego pracodawcy, niecenzuralne wpisy lub nachalne manifestowanie swoich poglądów, to wszystko może przekreślić szanse na zatrudnienie – ocenia Pawłowska.

Słowa Pawłowskiej potwierdzają wyniki badania CareerBuilder. 34 proc. HR-owców zwraca uwagę, w jaki sposób kandydat mówi o byłym pracodawcy i współpracownikach. Z kolei 29 proc. respondentów negatywnie ocenia osobę, która dyskryminuje innych ze względu na religię, rasę, płeć itd.

Dla 40 proc. HR-owców nie do przyjęcia są informacje o zażywaniu narkotyków czy piciu alkoholu. Słabe umiejętności komunikacyjne to element, który nie wpływa pozytywnie na opinię 30 proc. rekruterów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.