- W ciągu ostatnich lat bardzo zmienił się profil osób 50+ - zarówno jako pracownika, jak i konsumenta. Ktoś, kto kiedyś pracował „do emerytury”, dziś jest osobą dążącą do dalszego rozwoju zawodowego oraz otwartą na nowe wyzwania - podkreśla Anna Maciągowska-Rybicka, head of HR, Havas Media Group Poland, członkini Rady Sektorowej.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej przeprowadziła badanie dotyczące sytuacji zawodowej osób powyżej 50. roku życia w branży marketingowej.
Raport ukazuje, że w perspektywie 30 lat nastąpi wzrost liczby ludności w wieku 50+ - do 11 proc., a firmy będą nasilać działania aktywizujące osoby 50+ jako pracowników i jako klientów. Dla silversów oznacza to konieczność podążania za możliwościami, jakie dają nowe rozwiązania - i odejście od starych, często nieaktualnych procesów.
- Określenie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych osób 50+ jest szczególnie istotne, ponieważ
w niedalekiej przyszłości ludzie ci będą stanowili ponad połowę populacji. Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich lat bardzo zmienił się profil osób 50+ - zarówno jako pracowników, jak i konsumentów. Ktoś, kto kiedyś pracował „do emerytury”, dziś jest osobą dążącą do dalszego rozwoju zawodowego oraz otwartą na nowe wyzwania - podkreśla Anna Maciągowska-Rybicka, head of HR, Havas Media Group Poland, członkini Rady Sektorowej.
I wskazuje, że potwierdzają to również badania marketingowe: ludzie 50+, tzw. silver surfers, to konsumenci aktywnie żyjący w społeczeństwie, zainteresowani technologią i produktami skierowanymi do swojej grupy wiekowej.
- Z moich osobistych doświadczeń pracy w sektorze komunikacji marketingowej wynika, że osoba pięćdziesięcioletnia poszukująca pracy jest uznawana nie tylko za pracownika zdeterminowanego i terminowego, ale również otwartego na zmiany, chętnie uczącego się oraz podejmującego ambitne wyzwania - dodaje Anna Maciągowska-Rybicka.
Pracownicy 50+ w marketingu
Badanie ilościowe pokazało, że obecnie mniej niż połowa firm (45 proc.) deklaruje zatrudnianie pracowników 50+ zajmujących się komunikacją marketingową. Średnio w przypadku wszystkich badanych firm co dziesiąty zatrudniony w sektorze komunikacji marketingowej (10 proc.) to ktoś powyżej 50. roku życia. W żadnej z badanych firm ci pracownicy nie stanowili większości kadry.
Czytaj też: Emerytki bardziej aktywne, ale to emeryci częściej wracają na rynek pracy
Dwa podstawowe obszary zatrudniania silversów? Obsługa klienta (65 proc.) oraz projektowanie i zarządzanie kampanią marketingową w tradycyjnym wydaniu (63 proc.). A w trzeciej kolejności ex-aequo wymieniano analizę danych i zarządzanie zespołem (po 61 proc.).
Wśród dwóch najmniej popularnych obszarów znajdują się kontakt z mediami, public relations (42 proc.) oraz projektowanie i zarządzanie kampanią digitalową, online (48 proc.).
Dwa podstawowe obszary zatrudniania silversów to obsługa klienta oraz projektowanie i zarządzanie kampanią marketingową w tradycyjnym wydaniu. (Fot. Shutterstock)
Mimo, że najczęściej wymienianą barierą przed zatrudnianiem osób powyżej 50. roku życia jest brak cechy naturalnie występującej u osoby młodej, czyli wyczucia i znajomości mediów społecznościowych, to dalej ta grupa wiekowa może dużo dobrego wnieść do branży. Ich inny punkt widzenia pozwala na wypracowanie lepszych rozwiązań, a wysoko cenione umiejętności miękkie i zarządcze uzupełniają kompetencje zespołowe w niezwykle wymagających czasach.
- Silver generation jest "gorącym tematem" nie tylko w sektorze komunikacji marketingowej, ale w ogóle... Wiedza, jak osoby 50+ funkcjonują w branży, jakie mają wyzwania, jakie są ich mocne strony, jest niezbędna do wdrożenia procesów pozwalających na zwiększenie zatrudnienia tej grupy społecznej w sektorze – argumentuje Marcin Olkowicz, przewodniczący i animator Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej.
Dojrzały wiek to cenny atrybut
Jak pokazują doświadczenia pracodawców współpracujących z Randstad, pracownicy 50+ w dużej mierze zadają kłam stereotypom i są wartością dodaną dla firmy.
Według raportu Instytutu Badawczego Randstad „Plany Pracodawców”, niemal połowie (47 proc.) spośród zbadanych pracodawców zależy na zatrudnianiu pracowników 50+, ponieważ są oni bardziej lojalni od młodszych kolegów.
Spośród tych, którzy aktywnie rekrutują osoby 50+, 35 proc. pracodawców uważa, że to doświadczeni fachowcy, a 20 proc. twierdzi, że to rzetelni i stabilni pracownicy. 27 proc. dostrzega zaś korzyści finansowe z zatrudniania pracowników 50+ w postaci ulg, zwolnień i dofinansowań z urzędów pracy.
Także dane Grupy Pracuj wskazują na dużo korzyści wynikających z zatrudnienia doświadczonych pracowników. Plusem, na jaki wskazywali badani przemawiającym za pracownikami 50 plus, jest wysoki poziom wykonywanej pracy (58 proc.), a także gotowość do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi (57 proc.).
Często przywoływaną cechą była także duża lojalność osób w starszym wieku wobec obecnych pracodawców (54 proc.). Warto zwrócić szczególną uwagę na ten ostatni aspekt w opisie cech pracowników 50+.
- Zaletą pokolenia 50+ jest przede wszystkim doświadczenie - profesjonalne, ale też i życiowe. Nie do przecenienia są również umiejętność budowania i podtrzymywania relacji, odporność na ponadstandardowe wydarzenia w organizacji, racjonalne reagowanie na stres i efektywne zarządzanie ewentualnym kryzysem. To pokolenie dysponuje szerokim horyzontem analitycznym: doświadczony pracownik widzi konsekwencje danego działania oraz zależność między nim a zaistniałym efektem. Łącząc kropki, dojrzalsi pracownicy dostrzegają szerszy obrazek i strategiczną perspektywę, potrafią też trafnie wyciągać wnioski - mówi Paweł Wierzbicki, partner w firmie rekrutacyjnej Page Executive.
I dodaje, że o przewadze pokolenia 50+ na rynku pracy stanowi dystans do świata, wynikły z oczywistej perspektywy profesjonalnej i życiowej, ale też i zdrowa lojalność w stosunku do pracodawcy.
- Ta generacja operuje na rynku pracy, mając świadomość nieodległego końca kariery zawodowej, stąd też wynika potrzeba stabilizacji. Dodając do tego obawę o stałość zatrudnienia oraz wzmocnione w ostatniej dekadzie poczucie niedocenienia i marginalizacji, widzimy generację, która na tle innych po prostu daje z siebie więcej - ocenia Paweł Wierzbicki.
Zaletą pokolenia 50+ jest przede wszystkim doświadczenie - profesjonalne, ale też i życiowe. (Fot. Shutterstock)
Docenić doświadczonych pracowników
Przykładów firm, które doceniają doświadczenie seniorów jest bardzo wiele. Już kilka lat temu IKEA czy McDonald's zaczęły kusić kampaniami i specjalnymi ofertami pracy osoby starsze. Sieć sklepów Biedronka na początku 2018 roku poinformowała o nowym projekcie skierowanym m.in. do starszych kandydatów do pracy.
Stworzyła dwa nowe stanowiska pracy: kasjer oraz pracownik sklepu. Co najważniejsze, uwzględniła w nich uwagi płynące od kandydatów, także osób starszych. Jak tłumaczyli wtedy przedstawiciele sieci, w ten sposób Biedronka chciała w większym stopniu uelastycznić ofertę zatrudnienia.
Doświadczonych pracowników w policji docenić chce również Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Chcemy zatrzymać w policji grupę najbardziej doświadczonych funkcjonariuszy, którzy nabyli już uprawnienia emerytalne. Przygotowujemy atrakcyjne rozwiązania finansowe, żeby tych najlepszych w służbie zatrzymać - mówił na antenie TVP Info Mariusz Kamiński, szef tego resortu.
W tym roku mBank przeprowadził kampanię rekrutacyjną skierowaną do osób w wieku 45+. Akcja „Pasujesz do nas" ma przełamać stereotypy i pokazać, że ludzie w tym wieku mogą z powodzeniem zmienić zawód i pracodawcę.
- Mamy na pokładzie wiele osób w wieku 45+. Świetnie radzą sobie w pracy, mają wyjątkowe, empatyczne podejście do klientów. Ich obecność w wyjątkowy sposób wpływa także na atmosferę pracy. Zróżnicowane zespoły to świetna okazja do wymiany doświadczeń: osoby z doświadczeniem życiowym i zawodowym są wspaniałymi mentorami - mówi Ewa Czech-Strąkowska, menedżer w wydziale rozwoju nowych talentów mBanku.
KOMENTARZE (0)