Social media w rekrutacji. Są pułapką, czy pomagają?

Znajomość języków obcych, cechy osobowościowe i kompetencje – social media mogą być przydatne rekruterom w zweryfikowaniu prawdomówności kandydatów. W szczególności dotyczy to branż HR, IT i administracji.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Social media w rekrutacji. Są pułapką, czy pomagają?

PODZIEL SIĘ


Autor: Joanna Oreł

10 lip 2014 11:19


Jak wynika z badań Magapanel PBI/Gemius (kwiecień, 2013 roku) z serwisów społecznościowych korzysta ok. 94 proc. Polaków. Rekruterzy bez większych problemów mogą więc dotrzeć do kandydata „w sieci".

24 proc. rekruterów sprawdza profile kandydatów na portalach branżowych (LinkedIn, Goldenline, Profeo), 36 proc. szuka informacji w sieci jedynie w niektórych przypadkach (np. dla potwierdzenia umiejętności rekrutowanej osoby), natomiast 13 proc. ankietowanych twierdzi, że podczas rekrutacji sprawdza także portale o charakterze niebiznesowym (np. Facebook, Twitter). Z drugiej jednak strony 1/4 rekruterów nie ma potrzeby szukania informacji o kandydacie w sieci. Tak odpowiedzieli oni w raporcie Pracuj.pl „HR-owca portret własny 2014".

Przydatność mediów społecznościowych w rekrutacji zależy bowiem od branży. - Dla firm produkcyjnych, czy usługowych wystarczającym potwierdzeniem kwalifikacji kandydatów jest rozmowa telefoniczna lub kwalifikacyjna - uważa Angelika Zielińska z Polskiego Holdingu Rekrutacyjnego. - Serwisy społecznościowe przydają się za to w przypadku m.in. branży HR i rekrutacyjnej, gdzie poszukuje się specjalisty (np. menedżera) dla konkretnej firmy, a także w branży IT, czy administracji.

Które z serwisów można traktować jako źródła miarodajnej wiedzy o kandydatach? - Najbardziej pomocnymi portalami są GoldenLine oraz LinkedIn - skierowane na promowanie własnego doświadczenia zawodowego, umiejętności i kompetencji, które później można walidować za pomocą różnych narzędzi - mówi Piotr Marciniak, managing director w Talent Bridge.

To, zdaniem eksperta, najlepsze rozwiązanie, by potwierdzić, bądź nie, doświadczenia, czy zainteresowania, jakie kandydat zadeklarował w cv. - Wymienione elementy są bardzo ważne przy dopasowywaniu kandydatów do naszej kultury organizacyjnej - dodaje Marciniak.

Angelika Zielińska przyznaje, że sama analizuje profile na portalach biznesowych. - W ten sposób szybko mogę wykryć, czy kandydat kłamie lub nie odnośnie znajomości języka obcego, bo to zdarza się dosyć często. Warto też zwrócić uwagę na zdjęcie kandydata, które powinno być reprezentatywne, a nie powiązane z wydarzeniami prywatnymi - wylicza Zielińska.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.