PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Silesia HR Trends: Śląsk ma problem z atrakcyjnymi miejscami pracy

Co trzeba zrobić, żeby Śląsk był atrakcyjny dla młodych? Żeby chcieli tutaj studiować, żyć, pracować? Jakie region ma atuty, a jakie słabości? Jak może podnosić jakość życia i atrakcyjność pracy? O tych tematach rozmawiali uczestnicy panelu dyskusyjnego „Młody Śląsk z przyszłością” podczas konferencji Silesia HR Trends.

Silesia HR Trends: Śląsk ma problem z atrakcyjnymi miejscami pracy
– Kilkanaście lat temu ta dyskusja wyglądałaby zupełnie inaczej. Poza wydarzeniami w Spodku miasto świeciło pustkami. Teraz na Katowice jest moda – stwierdził Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic. /Fot. PTWP
REKLAMA

Nad zbudowaniem atrakcyjności Śląska zastanawiał się Arkadiusz Hołda, kanclerz Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, ze swoimi studentami. – Padały różne pomysły – mówił. – Na przykład 200-metrowe koło, jak w Londynie. Pojechałem do Singapuru, żeby zobaczyć takie koło na własne oczy, bo tam jest jeszcze większe. 99 proc. zwiedzających stanowili Chińczycy, a nie szli oni do koła, tylko do niedalekich hoteli, basenu, tarasu widokowego. To nie jest to, co przyciąga.

Arkadiusz Hołda, kanclerz Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach
Arkadiusz Hołda, kanclerz Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach

– Innym pomysłem jest wieżowiec. Czekamy w tej chwili na wyburzenie tego przy Spodku, który „zdobi” miasto jak pieprzyk twarz Cindy Crawford. Jeśli to miejsce będzie dobrze zagospodarowane, atrakcyjność na pewno wzrośnie – dodał.

Jego zdaniem pomysłów jest dużo, ale Ślązacy w ogóle są raczej niezadowoleni ze swojego otoczenia. A kiedy przyjeżdżają inni, zauważają, jak region się pięknie zmienił.

Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego uważa zaś, że elementem, którego najbardziej brakuje, są parki przemysłowe.

– Mamy mieszkania. Z kulturą i sportem też jest całkiem dobrze. Kupić mieszkanie w Katowicach to lepsza inwestycja niż w Krakowie. A parków przemysłowych nie widzę, chociaż w innych miejscach Polski są. Są środki i granty na zbrojenie. Inwestor pójdzie tam, gdzie dostanie najlepszą ofertę. Jeśli ma wybór pomiędzy Śląskiem a Wrocławiem, dzisiaj wybierze raczej tę drugą opcję. Porozumienie między miastem, specjalnymi strefami ekonomicznymi i biznesem jest tym elementem, który nada równowagę – ocenił.

Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego
Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego

Jarosław Kacprzak z Future Processing twierdzi z kolei, że Śląsk może być fajny i interesujący z perspektywy młodych osób, a jeśli mieszkańcy mają kompleksy wobec Krakowa czy Wrocławia, to są one nieuzasadnione.

– Wielkie koło byłoby intelektualnym wyzwaniem – przyznał. – Takie wyzwania są tym, co młodych przyciąga. Liczy się dla nich nie tylko praca, ale i kultura. Młodzi są kreatywni, a Śląsk jest fajnym miejscem do życia.

Jarosław Kacprzak, dyrektor ds. public relations w firmie Future Processing
Jarosław Kacprzak, dyrektor ds. public relations w firmie Future Processing

Problem z pracą

Jeśli Śląsk chce być atrakcyjny dla młodych osób, nie jest na straconej pozycji. Są liczne instytucje kulturalne i oferty, ale żeby z tej propozycji skorzystać, musi być najpierw zapewniona finansowa jakość życia. Potrzebne są pieniądze choćby na dojazd i bilety.

– A my mamy problem z atrakcyjnymi miejscami pracy – zaznaczył Kazimierz Karolczak wicemarszałek Województwa Śląskiego. – Ciągle dominuje przemysł ciężki – górniczy i hutniczy. W tych branżach średnia wieku jest coraz wyższa. Młode osoby nie czują, że chciałyby w tym miejscu spędzać życie. Czekają na ambitniejsze wyzwania.

Kazimierz Karolczak, wicemarszałek Województwa Śląskiego
Kazimierz Karolczak, wicemarszałek Województwa Śląskiego

Zdaniem Kazimierza Karolczaka dla młodych dobra praca jest ważna, choć niekoniecznie chodzi o pracę najlepiej na świecie płatną.

– Można sobie wyobrazić, że nawet w najgorszym miejscu – choćby i na pustyni – popracuje się dwa lata, zaciskając zęby, zaoszczędzi i wyjedzie. A nam nie o to chodzi. Zarobki to nie wszystko. Musi być możliwość skorzystania z wolnego czasu, wyjścia „na piwo” czy do restauracji. A jeśli nie ma pracy, jak można z tych ofert skorzystać? – zapytał.

Praca nie musi być najlepiej płatna, ale też nie może być pracą w supermarkecie czy w montowni za najniższą krajową. Dużo firm buduje hale, wykorzystując to, że w Polsce jest tania siła robocza, ale skręcanie śrubek przez 20 lat nie jest tym, co daje perspektywę rozwoju osobistego.

– Kulturę i pracę trzeba wypośrodkować. Zgodnie z badaniami najbardziej innowacyjne są te kraje świata, które stawiają na kulturę. Kto ma do czynienia z kulturą już na poziomie szkoły, jest bardziej otwarty, potrafi myśleć kreatywnie – dodał Kazimierz Karolczak

Kultura a rynek pracy

Artur Rojek, dyrektor Off Festiwalu, zgodził się, że Śląsk nie ma powodu do kompleksów. Argumentował przykładami NOSPR-u i festiwali takich jak Tauron albo Off właśnie.

– Jeśli coś na Śląsku powstaje, jest imponujące nie tylko w skali Polski, ale i świata. Mamy dużo zdolnych, ciekawych ludzi, brakuje nam tylko atrakcyjnych miejsc pracy, które zatrzymałyby ich tutaj. O taką atrakcyjność łatwiej w Warszawie – powiedział.

Artur Rojek, dyrektor Off Festiwalu
Artur Rojek, dyrektor Off Festiwalu

– Młodzi ludzie przyjeżdżają, bo tutaj jest mega cool. Przyjeżdżają, są pozytywnie zaskoczeni, ale potem niestety wracają do swoich miast. A gdyby biznes albo miasto przyciągnęło ich pracą, mogliby zostać. Off Festiwal zacząłem tworzyć tutaj, ponieważ widzę lepsze perspektywy. W Warszawie mogłoby być łatwiej, ale tu jest więcej do zrobienia – dodał Rojek.

Z kolei Marek Zieliński, dyrektor instytucji kultury Ars Cameralis, ocenił, że to nie miejsca pracy budują atrakcyjność i przyciągają ludzi. Wskazał na Portland w USA, które swoją markę zbudowało na barokowym konceptualizmie, a dzisiaj jest siedzibą IBM i Apple. Kreuzberg w Berlinie nawiązuje do historycznej wolności tej dzielnicy. Žižkov w Pradze przyciąga przez swoją dziwność.

– Kultura miasta jest elementem znaczącym i stanowi istotny element atrakcyjności Śląska. Z punktu cywilizacyjnego już jesteśmy przygotowani, teraz należy pomyśleć właśnie o kulturze – stwierdził Zieliński.

Marek Zieliński, dyrektor instytucji kultury Ars Cameralis
Marek Zieliński, dyrektor instytucji kultury Ars Cameralis

Plany na przyszłość

Kilkanaście lat temu dyskusja o Śląsku wyglądałaby zupełnie inaczej. Poza wydarzeniami w Spodku miasto świeciło pustkami.

– Teraz na Katowice jest moda. Sprzyjają temu stosunkowo tanie mieszkania, miejsca pracy i znane wydarzenia. Brakuje jeszcze tylko zaangażowania mieszkańców, którzy przecież są naszym największym atutem. Najlepszym ambasadorem miasta jest mieszkaniec, który dobrze o nim mówi – powiedział Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.

Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic
Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic

Jak twierdzi dr hab. Robert Tomanek, prorektor ds. organizacji, finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, biznes i uczelnie powinny spotkać się w ramach szerszej współpracy. Jeśli chodzi o kształcenie kadr i komercjalizację wiedzy, należy odejść od taśmowego podejścia na rzecz modelu prosumenckiego.

Dr hab. Robert Tomanek, prorektor ds. organizacji, finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Dr hab. Robert Tomanek, prorektor ds. organizacji, finansów i rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach

– W tej chwili jest tak, że traktujemy wiedzę jak każdy inny produkt. Wytwarzamy ją, sprzedajemy biznesowi i narzekamy, że biznes mało płaci. Biznes kupuje i narzeka, że wiedza jest niskiej jakości. Zmiana tego modelu myślenia pomoże obu stronom – podsumował Robert Tomanek.

 

Moderatorem dyskusji był Wojciech Kuśpik, prezes PTWP, wydawcy PulsHR.pl i organizatora konferencji
Moderatorem dyskusji był Wojciech Kuśpik, prezes PTWP, wydawcy PulsHR.pl i organizatora konferencji

Artykuł powstał na podstawie panelu dyskusyjnego „Młody Śląsk z przyszłością” podczas konferencji Silesia HR Trends.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Silesia HR Trends: Śląsk ma problem z atrakcyjnymi miejscami pracy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.