Rozmowa kwalifikacyjna: Jakie są najczęstsze błędy kandydatów?

Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną oznacza, że CV kandydata zainteresowało rekrutera. Nie każdy jednak potrafi taką szansę wykorzystać.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rozmowa kwalifikacyjna: Jakie są najczęstsze błędy kandydatów?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

11 lut 2016 6:27


Z ankiety serwisu Praca.pl wynika, że co dziesiąty kandydat uważa, że nie wypadł dobrze na rozmowie kwalifikacyjnej i właśnie dlatego nie dostał pracy. Na czym rekrutowani wykładają się najczęściej?

Co czwarty uczestnik badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Barclays twierdzi, że niezadawanie pytań podczas rozmowy było błędem, który przyczynił się do braku oferty pracy. Z kolei co piąty kandydat wierzy, że nie został zatrudniony z powodu nieprzygotowania do spotkania.

Kolejne 20 proc. rekrutowanych sądzi, że nie udało im się przekonać rekrutera do tego, że idealnie nadają się na to stanowisko. 3 proc. kandydatów twierdzi, że brak zainteresowania ze strony pracodawcy wynikał z jego kłamstw na temat osiągnięć, z kolei 2 proc. respondentów przyczyny niepowodzenia dopatruje się w zbyt swobodnym ubiorze.

Czy odpowiedzi rekrutowanych pokrywają się z opinią HR-owców? W dużej mierze tak. Rekruterzy potwierdzają, że niedopuszczalną sprawą jest brak wiedzy kandydatów na temat nowego miejsca pracy.

– Nieznajomość podstawowych faktów na temat organizacji sprawia, że taka osoba się wyróżnia na tle innych, ale negatywnie. W dobie internetu oraz łatwego dostępu do informacji, na niewiedzę kandydata nie ma żadnego usprawiedliwienia – twierdzi Katarzyna Komornik, team leader manufacturing&operations w Hays Poland.

Pracodawcy zwracają uwagę również na strój. – Jest wąska grupa specjalistów, którzy dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu i pozycji, mogą pozwolić sobie na wolność w ubiorze. Jednak większość osób startuje z wyścigu o pracę z liczną konkurencją i trzeba wybrać taki strój, który pasuje do polityki dress code przyszłego pracodawcy – opowiada Iwo Paliszewski z Grafton Recruitment Polska.

Także kłamstwo nie jest tolerowane przez rekruterów. Wbrew pozorom można je bardzo łatwo wyłapać. Mowa ciała rekrutowanego może wiele zdradzić HR-owcom. Przykładowo kiedy kandydat kłamie, najczęściej pociera nos, dotyka ust, nerwowo kręci się na krześle i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego.

W oczach rekruterów dobrze wypada przemyślane i jasne mówienie o swoich oczekiwaniach wobec pracodawcy. – Podawanie zbyt szerokich przedziałów oczekiwań finansowych lub unikanie tej kwestii nie prowadzi do finalizacji procesu – komentuje Marcin Duchnowski, senior consultant w Antal Engineering & Operations.

Jak widać, kandydaci są świadomi swoich błędów. Gdyby jednak rekruterzy po rozmowie kwalifikacyjnej wracali do nich z informacją zwrotną na temat obszarów wymagających douczenia, zdecydowanie ułatwiliby im zdobycie pracy w przyszłości. Niestety niewiele firm działa w ten sposób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

marplezet 2017-02-14 16:36:34

Chwytliwy tytuł, ale artykuł kompletnie nic nowego nie wnosi. Połowa tekstu oparta na ankietach rekrutowanych i ich wrażeniach.

Pawel 2016-12-21 13:34:03

Dress Code , czyli pasiaki w baraku. A tak na powaznie. Wszystko zalezy co pracodawca potrzebuje. Skoro potrzebuje robotnika to czloweik z wyzszym wyksztalceniem raczej nie bedzie pasowac do tego profilu pracy. Jesli pracodawca szuka z doswiadczeniem i mlodego to raczej pracodawca nie znajdzie takiego za male pieniadze. Nie obwiniajmy knadydatow jacy sa. Obwiniajamy pracodawcow ze nie precyzuje swoich wymagan co do kompetencji i placy jaka jest w stanie dac.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.