Dzisiejsza branża nowoczesnych usług biznesowych w Polsce to ponad tysiąc firm, prawie 250 tys. pracowników i praca w 38 językach obcych. Sektor nie hamuje i w dalszym ciągu jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi biznesu.
Dzisiejsza branża nowoczesnych usług biznesowych w Polsce to ponad tysiąc firm, prawie 250 tys. pracowników i praca w 38 językach obcych. Niezmiennie zajmujemy pierwsze miejsce w Europie i trzecie na świecie pod względem liczby zatrudnionych.
Choć liczba firm, które w 2017 roku zdecydowały się na utworzenie swojego centrum w Polsce jest niższa niż w latach ubiegłych, to ciągły wzrost napędzają organizacje, które są już obecne na lokalnym rynku i decydują się na rozbudowę istniejących centrów usług. Objawia się to nie tylko tworzeniem dodatkowych miejsc pracy, ale także przenoszeniem do Polski nowych funkcji o charakterze międzynarodowym oraz bardziej zaawansowanych procesów biznesowych.
Sektor oferuje około 40 tys. nowych miejsc pracy rocznie – zarówno na tradycyjnych stanowiskach operacyjnych, jak i w ramach testowania innowacyjnych rozwiązań przy użyciu sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów.
Coraz większe wykorzystanie technologii i nowych rozwiązań oznacza dla pracowników możliwości rozwoju. Co więcej, coraz częściej wraz z rozwojem istniejących centrów w Polsce lokowane są stanowiska z odpowiedzialnością za cały region EMEA, a nawet o zasięgu globalnym.
Polska to od wielu lat ulubiony kierunek inwestorów, którzy doceniają dobrą komunikację, zaplecze biurowe, przychylność włodarzy miast oraz - co najważniejsze - dostęp do wykształconych, znających języki obce pracowników.
Jednocześnie Polska to rynek pozwalający na rozwój istniejących już inwestycji. Zmienia to charakter obsługiwanych procesów, które stają się coraz bardziej zaawansowane i kompleksowe. Trendem jest także lokowanie w kraju stanowisk, które wiążą się z objęciem odpowiedzialności za realizację danego procesu w skali globalnej.
Najczęściej poszukiwanymi kandydatami są specjaliści ze znajomością różnorodnych języków obcych. Angielski jest językiem korporacyjnym w niemal wszystkich firmach, co czyni jego znajomość obowiązkową. Coraz większe znaczenie ma ponadto język niemiecki. Aż 75% inwestorów lokujących biznes w Polsce kieruje swoją ofertę do znających go kandydatów. Inne poszukiwane języki to francuski, włoski oraz języki skandynawskie. Na popularności zyskuje także język węgierski, czeski oraz rumuński.
Rosnące zapotrzebowanie na pracowników i rosnąca konkurencyjność firm działających na rynku nowoczesnych usług wymuszają na pracodawcach innowacyjne działania rekrutacyjne. Dzięki temu zmienia się średnia wieku pracowników sektora, spada rotacja i pojawia się wielokulturowość.
- Przykładem są programy dla osób w wieku 50+, czyli aktywizacja osób z doświadczeniem, które do tej pory nie było postrzegane jako korporacyjne. Dotyczy to m.in. nauczycieli języków obcych oraz osób z branży turystycznej. Do współpracy zapraszane są także coraz częściej osoby posiadające podstawowe kompetencje językowe, którym pracodawcy oferują intensywne kursy doszkalające. Jest to rozwiązanie bardzo skuteczne zwłaszcza w przypadku zespołów finansowych, gdzie stosunkowo łatwo można znaleźć kandydatów z wiedzą branżową i merytoryczną, ale niewystarczającym poziomem znajomości języków obcych - tłumaczy Agata Piątek, ekspert branży nowoczesnych usług biznesowych w Hays Poland.
Kwestia lokalizacji
Dostępność wykwalifikowanej kadry i coraz mniejsza różnica w oferowanych w ramach sektora wynagrodzeń między Warszawą a innymi dużymi miastami sprawia, że Polska centralna coraz częściej wygrywa bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Jednak niezależnie od rosnącej pozycji stolicy miasta takie jak Katowice, Trójmiasto czy Poznań niezmiennie przyciągają inwestorów i pozwalają na utrzymanie kosztów na atrakcyjnym poziomie.
Zainteresowaniem cieszą się także Lublin, Rzeszów i Opole, zwłaszcza wśród inwestorów poszukujących lokalizacji na operacje wymagające znajomości języków obcych bez nacisku na konkretne doświadczenia. Na korzyść tych miast działa z pewnością fakt, iż konkurencja w walce o pracowników jest tam wciąż mniejsza niż w większych miastach.
Wyzwanie dla pracodawców
Pozyskanie doświadczonych i wykwalifikowanych kandydatów coraz częściej jest dla pracodawców wyzwaniem, a sam proces rekrutacyjny wymaga dobrego zaplanowania.
- Koniecznością staje się przygotowanie zakresu i ram projektów rekrutacyjnych, m. in. poprzez jasne określenie profili poszukiwanych specjalistów. Nie bez znaczenia pozostaje także oferta kierowana do potencjalnych i obecnych pracowników, przy czym liczne wakaty oraz napływ nowych inwestorów sprawiają, że oczekiwania specjalistów rosną - komentuje Anna Czyż, menedżer w Hays Poland.
Odpowiedź na wymagania rynku przy jednoczesnej realizacji celów budżetowych stanie się więc największym wyzwaniem dla pracodawców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.
KOMENTARZE (0)